CURĂȚENIE ȘI ORGANIZARE

Proiecte de organizare: 55 de lucruri pe care le poți face în 15 minute

publicat pe 29 ian. 2021

    Poate în mod obișnuit cauți să-ți rezervi o zi sau un weekend ca să organizezi casa și viața, dar nu mai bine o iei ușor? Cu proiecte de organizare a casei care durează doar 15 minute. Hai să vedem câteva idei.

    Poți să faci o mulțime de lucruri în 15 minute sau chiar mai repede, mai ales dacă te concentrezi pe o zonă mică. Este grozav cât de multe poți organiza în bucătărie, în baie sau în dulapul de haine în doar 15 minute. Gândește-te la momentele zilnice în care ai la dispoziție 15 minute: când aștepți la medic, când aștepți să se fiarbă apa pentru ceai etc. E momentul să nu mai aștepți și să încerci următoarele proiecte de organizare recomandate de The Spruce.

    Împarte proiectele mari în segmente de 15 minute

    În baie poți face ordine pe etapeîn mai puțin de 15 minute

    Să zicem că vrei să-ți organizezi baia, dar nu ai la dispoziție trei ore să aloci pentru asta. Poți să-ți organizezi toată baia dacă o faci în mai multe proiecte de organizare de câte 15 minute fiecare. De exemplu, să inventariezi cosmeticele și accesoriile, să faci ordine sub chiuvetă, să-ți speli pensulele de machiaj etc.

    Dacă te-a convins ideea, dar tot nu știi de unde să începi, încearcă să duci la îndeplinire următoarele proiecte de organizare în 15 minute. Fie că ești în bucătărie, în baie, în dormitor sau la biroul de acasă, urmează pașii ăștia ca să devii mai organizată și fără prea multă bătaie de cap.

    1. Ocupă-te de un sertar din garderobă. Scoate tot din el, împăturește fiecare lucru și așază-le organizate în sertar.

    2. Alege o categorie (echipament sportiv, unelte, obiectele și detergenții pentru curățenie, etc) și fă ordine în ele. Aruncă sau reciclează orice nu îți mai este de folos.

    3. Dă cu aspiratorul în mașină. Aruncă tot ce e gunoi și apoi aspiră tapiseria.

    4. Pune cârlige de cuier în garaj (sau în cămară, boxă). Agață de ele scaune pliabile, unelte sau bicicleta.

    5. Fă ordine în sertarul superior de la noptieră. Șterge noptiera de praf, fă ordine în ea și scapă de tot ce era în sertar și nu mai folosești.

    6. Organizează un sertar din garderobă special pentru hainele sportive. Strânge toți pantalonii de yoga, tricourile și bustierele și pune-le într-un sertar dedicat loc.

    7. Salvează contactele oamenilor importanți pe telefon. Asta îți va fi de folos în caz de urgențe. De exemplu, pune toate detaliile importante despre mama sub numele ei întreg, dar fă și un duplicat care să fie în memoria telefonului. O altă idee este să pui un asterix la contactele pe care să le suni în caz de urgență. Dacă pui „*” în fața unui nume îți va apărea primul în lista de contacte.

    8. Adună de prin casă becurile, bateriile și ștampilele. Pune-le în același loc, ca să nu cumperi mai multe decât ai nevoie.

    9. Organizează-ți cărțile de vizită. Adună toate cărțile de vizită primite și alte contacte notate și pune-l într-un loc dedicat lor, în variantă fizică sau digitală.

    10. Organizează-ți sertarul cu tricouri. Sortează tricourile și cele care nu mai sunt bune transformă-le în cârpe. Pe restul împachetează-le înapoi în sertar.

    Păstrează sertarul de la birou organizat, vei fi mai productivă la muncă.

    11. Alege un sertar de birou și fă ordine în hârțogăraie. Reciclează foile de care nu mai ai nevoie, extrasuri de cont și organizează tot ce păstrezi. Când muncești de la biroul de acasă ordinea de te va ajuta să fii mai productivă.

    12. Organizează-ți facturile și bonurile. Așază-te la birou, și scoate din geantă și portofel toate bonurile. Pune-le organizate într-un dosar.

    13. Rezervă-ți 15 minute în care să te ocupi de ce ai notat în calendar. Răspunde la invitațiile primite fizic sau digital.

    14. Aruncă tot ce e stricat din frigider. Încearcă să faci asta înainte să duci gunoiul. Astfel mâncarea stricată nu-ți va inunda bucătăria cu mirosuri neplăcute.

    15. Fă-ți ordine pe desktop. Șterge tot ce nu mai ai nevoie și organizează restul în foldere pe categorii ca să le găsești cu ușurință.

    16. Organizează-ți profilul de Facebook și verifică-ți setările de confidențialitate. Vezi ce setări ai și selectează cine poate să vadă anumite fotografii și să-ți citească statusurile. Dă unfriend la toți oamenii cu care nu vrei să interacționezi și să-ți vadă pozele din vacanțe.

    17. Strânge mărunțișul de prin casă. Golește buzunarele hainelor, și strânge tot mărunțișul de prin genți, sertare și portofel. Pune toate monedele într-o pungă cu ziplock. Fă-ți o pușculiță sau pune-o deoparte pentru când ai nevoie de mărunțiș, de exemplu pentru căruciorul de cumpărături sau cușetele din supermarket. După ce ai strâns destul schimbă-i la bancă sau depune banii într-un cont de economii.

    18. Organizează-ți congelatorul și etichetează produsele. Aruncă tot ce e prea vechi din congelator. Pe restul etichetează-le cu data aproximativă când le-ai pus la congelator și propune-ți să le verifici din nou la fiecare câteva luni. Dacă nu mai ai de gând să folosești anumite alimente, donează-le. Curăță tăvile pentru gheață și umple-le cu apă proaspătă.

    19. Organizează-ți lista de divertisment. Notează-ți ce filme și seriale vrei să vezi și salvează lista în aplicația de notes din telefon. Lista te va ajuta în momentele când nu știi la ce să te uiți.

    20. Fă curat într-un sertar de birou. Aruncă tot ce nu mai ai nevoie, curăță sertarul și pune obiectele necesare la loc în el, dar organizate. Te poți ajuta și de cutiuțe pentru obiectele mai mici, cum ar fi pionezele, capsele și elasticele.

    21. Compune un e-mail general și salvează-l ca draft. E o idee bună pentru momentele când îți cineva cu care nu ai mai vorbit de ceva vreme. Poți folosi niște e-mailuri generale în care să deschizi o conversație cu acea persoană.

    22. Fă curat pe contul de Twitter. Renunță la prietenii sau subiectele care nu te mai interesează.

    proiecte de organizare pensule
    Usucă pensulele de machaij pe un prosop curat

    23. Spală pensulele de machiaj. Folosește săpun antibacterian și lasă-le să se usuce pe un prosop sau agățate cu perii în jos ca să se scurgă de apă.

    24. Împerechează-ți șosetele. Pune deoparte toate șosetele desperecheate. Data viitoare când te ocupi de rufe, găsește-le perechea.

    25. Organizează-ți căsuța de e-mail. Fă-ți foldere separate unde să primești anumite mailuri, cum ar fi cele care țin de muncă, cele personale sau newsletter-urile la care ești abonată.

    26. Șterge contacte vechi. Uită-te prin agenda telefonului și șterge orice numere de telefon și adresele oamenilor cu care nu interacționezi, foști și foste, sau orice contact pe care nu vrei să-l apelezi din greșeală.

    27. Donează cărți. Fă un coș cu cărți pe care le ai în dublură, pe cele primite dar care nu te încântă și unele pe care nu vrei să le mai recitești. Poți apoi să faci schimb cu prietenii sau să le donezi. Biblioteca trebuie să treacă și ea prin proiecte de organizare.

    28. Analizează o cameră aglomerată. Așază-te pe canapea și uită-te prin cameră. Unde vezi că sunt lucrurile aglomerate și dezordonate, ocupă de ele și pune-le la locul lor.

    29. Găsește un loc pentru un lucru din sufragerie. Ce e pe măsuța de cafea și ar trebui să fie altundeva?

    30. Etichetează-ți cablurile. Pentru cablurile mereu în priză fă etichete și lipește-le pe ele, ca să-ți fie ușor când vrei să schimbi ceva.

    31. Șterge filmele și serialele vechi. Uită-te prin foldere și șterge tot ce ai văzut și nu vrei să păstrezi.

    32. Fă ordine în reviste. Reciclează tot ce nu ai mai citit în ultimele șase luni. Crezi că dacă nu le-ai deschis până acum o vei face la un moment dat? Cele pe care le-ai citit și nu le mai găsești rostul pune-le deoparte pentru reciclat sau donat și restu într-un suport sau pe o tavă.

    proecte de organizare perne și pături
    O canapea organizată arată mai cozy

    33. Ocupă-te de pernele decorative și de pături. Împăturește și depozitează păturile și aranjează-ți pernele de pe canapea sau de pe scaune.

    34. Organizează-ți telecomenzile. Strânge toate telecomenzile și etichetează-le să știi care este a fiecărui aparat.

    35. Pune cărțile cu cotorul în bibliotecă. Întoarce toate volumele invers, astfel biblioteca va părea mai organizată, fără multe culori.

    36. Alege o cameră unde ai mult de muncă. Notează-ți ce anume trebuie să faci în camera respectivă, de ce ai nevoie să faci asta și cât timp îți trebuie. Planifică din timp și împarte sarcinile în bucăți de câte 15 minute.

    37. Strânge și depozitează o singură categorie de obiecte. Adună cosmeticele și rolele de hârtie igienică care stau aruncate prin casă și pune-le la locul lor.

    38. Reciclează unele electrocasnice. Ai vreun televizor, o consolă de jocuri sau o cafetieră pe care nu le mai folosești? Pune-le deoparte și găsește centrul de colectare unde le poți duce la reciclat.

    39. Măsoară interiorul fiecărui dulap din casă. Notează dimensiunile (lățimea, înălțimea și adâncimea, ale fiecărui spațiu de depozitare pe o bucățică de carton. Pune-l în portofel sau salvează dimensiunile în notes pe telefon. Informațiile astea te vor ajuta data viitoare când ești la cumpărături și cumperi accesorii pentru casă.

    40. Fă ordine în umbrele. Pune-le preferabil împreună, la îndemână pe hol, ca să le ai pregătite când pleci afară.

    41. Fă curat în geamantane. Aruncă ambalajele și hârtiuțele care ți-au rămas în genți și geamantane din ultima călătorie.

    Planifică-ți mâncarea pentru săptămâna următoare

    42. Fă-ți un plan alimentar pentru săptămâna următoare. Fă asta în timp ce te uiți prin dulapurile din bucătărie, în cămară și în frigider, ca să-ți vină idei de mâncăruri pentru care ai o parte dintre ingrediente.

    43. Fă ordine în bookmark-urile de la broswer. Probabil că nu te-ai mai uitat la astea de mult timp.

    44. Dezabonează-te de la bloguri și newslettere pe care nu le mai citești. O căutare prin căsuța de e-mail îți va arăta care sunt astea. Sau poți folosi un serviciu gratuit special pentru asta, Unroll.me.

    45. Fă curățenie în inbox. Sortează-ți e-mailurile și șterge cât mai multe dintre cele de care nu mai ai nevoie.

    46. Creează un loc pentru chei. Pune o tavă, un suport, un cârlig sau o farfurie decorativă unde să-ți pui cheile odată ajunsă acasă, preferabil în apropiere de ieșire.

    47. Adună toate plicurile din casă. Împarte-le în trei categorii: de care trebuie să te ocupi, pe care trebuie să le reciclezi și ce trebuie să pui la aparatul de mărunțit.

    48. Alege un lucru pe care să-l depozitezi la locul lui. Poate fi un fular, căciuli, genți sau haine.

    49. Fă o cutie pentru lucrurile de care ai nevoie când ieși pe ușă. Aici poți păstra adeverințe pentru copii, facturi de care trebuie să te ocupi sau documente pentru la muncă.

    50. Scrie-i un email fostului șef sau colegului, să-i întrebi ce mai fac. Nu știi niciodată când mai ai nevoie de o recomandare.

    51. Fă un inventar al lucrurilor din hârtie. Vezi câtă hârtie igienică, șervețele și role de prosoape de bucătărie mai ai. Apoi decide când trebuie să cumperi din nou.

    proiecte de organizare cutie donație haine
    Fă o cutie cu hainele pe care nu le mai folosești ca să le donezi

    52. Scoate din dulap cinci articole de îmbrăcăminte pe care nu le-ai mai purtat în ultimii doi ani. Mai ai nevoie de ele? Dacă nu, pune-le într-o sacoșă sau o cutie ca să le donezi sau să le oferi prietenelor. Vei face și spațiu în dulapul de haine.

    53. Fă o listă cu tot ce ai nevoie pentru următoarea vacanță. Când te ocupi de proiecte de organizare, listele cu ce ai nevoie sau cu ce trebuie să faci sunt sfinte. Poate ai nevoie de geamantane noi, de cosmetice mici sau trebuie să-ți reînnoiești pașaportul.

    54. Strânge toate pungile reutilizabile și pune-le în același loc. Le poți depozita în portbagaj sau într-o cutie pe hol. Când vii de la cumpărături și scoți lucrurile din pungi pune-le la locul lor. Pe unele le poți folosi pentru proiecte DIY.

    55. Fă ordine în genți. Aici intră gențile obișnuite, cele pentru sport și ghiozdanele. Scoate totul din ele și sortează lucrurile în patru grămezi: gunoi, de reciclat, de mărunțit și de păstrat.

    Ține minte că 15 minute sunt îndeajuns încât să-ți organizezi pe bucăți casa și viața. În timp o să-ți creezi chiar și o rutină care îți va aduce mai multă ordine și claritate în viață și în casă.

    Subscribe
    Notify of
    guest
    1 Comment
    Oldest
    Newest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Lavinia
    Lavinia
    3 years ago

    Lista e utilă dar sugestia cu cărțile puse cu cotorul spre perete e absolut haioasă. Asta sugerează că pentru cea care a scris articolul, cărțile nu au decât valoare estetică. Pentru cititorii pasionați cotoarele sunt vitale. Chiar dacă sunt colorate.

    Last edited 3 years ago by Lavinia