Berliner Donuts: businessul românesc care a transformat gogoșile copilăriei în produse de cofetărie premium
publicat pe 27 apr. 2023Capitala noastră duce lipsă de multe lucruri (de la infrastructură, la apă caldă), dar în mod cert nu duce lipsă de locuri cool și urbane, perfecte pentru toate gusturile, poftele și bugetele. Seria noastră Hotspot vrea să-ți prezinte mare parte din aceste spații, iar în episodul de astăzi vorbim despre Berliner Donuts, locul unde găsești gogoșile copilăriei, în varianta premium.
Când și cum a început totul
Berliner Donuts este un business 100% românesc, fondat în 2021. Viziunea afacerii a fost aceea de a transforma gogoșile copilăriei într-un produs de cofetărie premium, dar și de a le aduce într-un univers urban, contemporan.
Brandul a fost dezvoltat de doi co-fondatori, Alexandru Becuț și Adrian Gândescu. Adrian a devenit chef după ce a făcut o schimbare radicală de job, după ce a studiat electronică și telecomunicații, cu rezultate deosebite în robotică și inovație.
Alexandru a lucrat 15 ani în sectorul financiar-bancar, în special în zona de wealth management și fonduri de investiții, iar în 2020 a renunțat la jobul din corporație și a făcut tranziția către antreprenoriat full-time. Primul său proiect a fost gelateria Friddi Gelato, lansat alături de alți doi parteneri, în 2019. Odată cu acest pas a înțeles mai bine oportunitățile din sectorul de food & ospitalitate și a hotărât să meargă și mai mult în direcția asta. Așa s-a născut și GRABit Pastrami, primul proiect al lui cu Adrian, un shop dedicat sendvișuri premium cu un tip special de pastramă de vită: NYC Pastrami, deschis în cartierul evreiesc din București.
Implementarea Berliner Donuts a venit apoi organic, după ce fondatorii au ajuns la concluzia că încă mai era loc de idei noi în zona de deserturi bucureștene, iar „segmentul gogoșilor era reprezentat aproape exclusiv de gogoșile cu glazuri colorate.
Gogoșile berlineze de calitate, umplute cu cremă, erau aproape absente din peisaj, așa că am decis să le facem noi.” Așa cum menționează, viziunea lor a fost de la început una de atenție către calitate, fără compromisuri, cu ingrediente premium – făină de calitate, creme de cofetărie fine, ciocolată franțuzească sau marmelade de fructe.
Un desert cu gust de copilărie și vibe urban
Numele businessului este inspirat de tradiționala gogoașă „berlineză”, rotundă, fără gaură în mijloc, cu o umplutură de cremă sau dulceață/marmeladă. „Numele face o trimitere și către Berlin, un oraș care inspiră prin arhitectură și design, prin scena sa culturală și a artelor contemporane, precum și printr-o calitate înaltă a vieții”, completează el.
În ceea ce privește inspirația pentru o astfel de afacere, cei doi s-au transportat în copilărie și spun că gogoșile declanșează niște mecanisme afective legate de acea perioadă, de aromele din bucătăria mamei sau bunicii.
„E un desert-confort, care îți dă instant o stare de bine. Amintirile din copilărie ne influențează multe preferințe și experiențe mai târziu în viața adultă. Ne-am propus să readucem aceste elemente într-un context urban, contemporan, dar și să îmbunătățim rețeta clasică de gogoașă”, subliniază antreprenorii.
Până să ajungă la acest concept, Alexandru mărturisește că n-a fost fan gogoși, ci avea mai mult o pasiune pentru torturile de ciocolată sau prăjiturile de cofetărie elaborate.
„M-am uitat în piață și am găsit un cofetar-patiser de top, căruia i-am povestit planul pentru produs. A urmat o perioadă de câteva luni de testat rețete, ingrediente, flux, de încercat echipamente, până când am adus produsul în forma sa finală. Însă, de atunci, am tot îmbunătățit produsul și fluxul din laborator și vom continua să facem asta”, precizează antreprenorul.
Un spațiu central și minimalist
Gogoșile Berliner le găsești în shop-ul de pe strada Matei Millo numărul 5. Spațiul a fost deschis în martie 2023 și este alcătuit din zona de laborator, unde produc gogoși fresh zilnic, zona de servire și bar. În curând va urma și amenajarea terasei, pentru ca toată lumea care le trece pragul să se poată bucura de sezonul cald.
Alexandru și Adrian au semnat contractul de închiriere al localului în iunie 2022, iar perioada de renovare a durat timp de opt luni, unde au lucrat cu echipa MuroMuro Architects: Ioana Chifu, Ana Maria Oancea și Stănescu Onar.
În ceea ce privește designul, au fost inspirați de puritatea materialelor și de potențialul lor tactil, motiv pentru care shop-ul este compus dintr-o paletă de materiale naturale, cum ar fi teracotă, microciment, piatră, lemn și tencuieli pe bază de ciment.
„Finisajele continuă de pe pardoseală pe pereți, se transformă din placare în mobilier, iar limitele devin difuze și contribuie la fluiditatea lecturii spațiului. Materialele oneste ne permit să le testăm veridicitatea, se îmbogățesc odată cu trecerea timpului și exprimă vârsta și istoria”, povestește Alexandru.
Antreprenorul vorbește și despre cum piesele din teracotă sunt realizate manual din argilă, așa că fiecare placă este diferită și ca textură și ca nuanță, lucru care adaugă caracter și vibrație spațiului. Imperfecțiunile, adaugă el, atrag oamenii și-i invită la dialog, în timp ce pereții se disting în spațiu prin granulații diferite.
„Rezultă un spațiu care inspiră permanență, generat prin forme și gesturi simple, decupate parcă dintr-un întreg în care elementele principale s-au conturat organic: zona de laborator, barul și banchetele. În contrast, spațiul e completat de accesorii difuze și imponderabile”, subliniază afaceristul.
Mai mult, exteriorul se continuă natural către interior și se conturează astfel o piață urbană, unde toate elementele gravitează în jurul piesei principale, bancheta din teracotă. „Pe cei doi pereți care încadrează bancheta se profilează două abside ce adăpostesc o zonă suplimentară de stat și o «fântână» care confirmă ideea de spațiu public”, descrie el.
Un business cu o componentă locală puternică
La Berliner Donuts găsești zece sortimente de gogoși, produse zilnic în laboratorul din magazin și nimic nu rămâne de pe o zi pe alta, după cum subliniază Alexandru Becuț și Adrian Gândescu. Ei vorbesc și despre o altă categorie de produse pe care o au disponibilă și anume ciocolata artizanală fină (praline, tablete, trufe) creată tot local, de un ciocolatier român foarte talentat, Vlad Niculescu de la Boem Atelier.
„Businessul are o componentă locală foarte puternică, nu doar pentru că este un brand născut și crescut în România, dar și pentru că, prin existența lui, sprijină și angrenează un întreg ecosistem de antreprenori locali foarte buni și pasionați”, specifică Alexandru.
Pe lângă Boem, vei mai descoperi în shop cafea de specialitate de la Nomonym Coffee, în timp ce ingredientele pentru gogoși sunt procurate local, pe cât posibil. „Este un business cu suflet românesc, dar cu un potențial enorm de expansiune internațională”, zice antreprenorul.
Provocări și un sfat pentru viitorii antreprenori
„Provocarea principală, dar și satisfacția cea mai mare, vine din construirea și motivarea echipei”, spune Alexandru. El mărturisește că echipa e formată din colegi din generații diferite, cu stiluri și nevoi diferite, dar care sunt receptivi la stiluri diferite de comunicare.
De cele mai multe ori, ritmul de lucru este foarte dinamic, volumele cresc în weekend foarte tare, așa că este esențial ca echipa să lucreze bine, atât în laborator, cât și în relație directă cu clienții.
Alexandru și Adrian au ajuns la concluzia asta pe propria piele, după ce anul trecut, când au lucrat pentru prima oară într-un spațiu mic din zona Pieței Kogălniceanu, s-au confruntat cu limitările din zona de producție.
„Am avut multe weekenduri în care am epuizat stocurile cu câteva ore bune înainte de închidere și a trebuit să gestionăm clienți nemulțumiți de acest fapt. Practic pierdeam business și pierdeam clienți, așa ca a trebuit sa găsim repede resursele pentru o investiție într-un laborator mai mare”, explică aceștia.
În ceea ce privește un sfat pentru cei care vor să le ia exemplul, Alexandru recomandă doritorilor să-și gândească foarte bine produsul și să-și definească publicul țintă, poziționarea în piață și diferențierea față de competiție. Mai mult, completează el, printr-o strategie mono-produs, există o capacitate mai mare de specializare și de a ocupa un loc în mintea consumatorului.
„Și, poate cel mai important, să se asigure de disponibilitatea resurselor financiare corect dimensionate, dar și de existența unui plan B, deoarece în faza de start-up bugetele pot fi depășite cu mare ușurință, iar cheltuielile neprevăzute pentru care nu ai o plasă de siguranță te pot dezechilibra foarte ușor.”
Cu gândul la străinătate
Antreprenorii susțin că au planuri ambițioase de creștere, vor să mărească capacitatea de producție și chiar să deschidă o nouă locație, cel mai probabil tot în Capitală. Pe termen lung au în vedere și expansiunea internațională, deoarece, zic ei, businessul a fost gândit încă de la început să fie scalabil.
„Primim constant încurajări de la consumatori din țări precum Germania sau Suedia care ne spun că la ei nu găsesc gogoși de o calitate similară”, precizează ei.
Cât despre publicul lor, Alexandru și Adrian spun că se adresează unui public educat, exigent, cu apetit pentru produse și servicii de calitate; oameni adesea preocupați de zona de lifestyle, cărora le place să experimenteze, să guste, să călătorească și să își caute inspirația în locuri cât mai diverse.
PS: Berliner Donuts există momentan într-un singur spațiu în București, pe Matei Millo, dar au și o serie de colaborări cu restaurante și cafenele din oraș, așa că mai găsești produsele lor la GRABit Pastrami Bar (Olteni 9, în Cartierul Evreiesc) și la Saola Coffee Shop (Calea Plevnei 5, în Piața Kogălniceanu).
-
Case
Au renovat o casă de chirpici din Jurilovca și au folosit aceleași materiale din care a fost construită
Cea mai drăguță casă de vacanță.
-
UTILE
Când se trece o persoană la întreținere. Ce se întâmplă dacă nu faci asta, conform legii
Nedeclararea unei persoane la întreținere poate avea consecințe serioase.
-
Sponsored
Ploom X Ora ïto: colaborarea care stârnește emoții și senzații
O fuziune perfectă între formă și funcționalitate.