UTILE

Lumina albastră și somnul: ce efecte are și ce soluții să folosești pentru a te odihni corect

publicat pe 21 iun. 2024

    Legătura dintre lumina albastră și somn este mai intensă decât ai impresia. Expunerea la acest tip de lumină chiar te afectează. Îți explicăm ce este lumina albastră și ce legătură are cu somnul. Cum te afectează fără să știi și ce alternative ai pentru a-i contracara efectele. Detalii în articol. 

    Efectele negative ale luminii albastre au devenit din ce în ce mai des dezbătute. În general, se știe că lumina albastră afectează calitatea somnului și sănătatea ochilor, mai ales dacă expunerea este constantă și frecventă înainte de odihnă. Dar ce este această lumină albastră mai exact? 

    Ce este lumina albastră și cum te afectează

    lumina albastra laptop
    Lumina albastra emisă de device-uri îți poate perturba somnul

    Expunerea la lumină albastră se face voluntar, dar și involuntar. Te expui la lumină albastră naturală atunci când te afli în bătaia directă a razelor soarelui. Dar și atunci când privești la televizor, stai pe telefon sau pe tabletă ori citești o carte digitală pe un device dedicat. Exemplele din urmă presupun expunerea la lumină albastră artificială. 

    Lumina albastră face parte din spectrul de lumină pe care ochiul uman îl poate vedea. Are cea mai scurtă lungime de undă și cea mai mare energie. Celelalte culori ale spectrului de lumină, roșu și portocaliu, au lungimi de undă mai mari și energie mai scăzută. 

    Pe timpul zilei, expunerea la lumină albastră setează ceasul biologic al fiecărui individ, adică ritmul circadian. Ca să știi când să fii activ și când trebuie să te odihnești. 

    Însă, pe timp de seamă, lumina albastră afectează calitatea somnului. Creierul uman nu face diferența între lumina albastră naturală și cea artificială, astfel că primește semnale să rămână treaz. 

    Efecte negative ale luminii albastre 

    Cu toții ne regăsim în acest scenariu: o ultimă privire aruncată în telefon înainte de culcare. Obiceiul, însă, este nefavorabil odihnei corecte din cauza expunerii involuntare la lumina albastră artificială. 

    De exemplu, expunerea constantă la lumină albastră înainte de culcare inhibă secreția de melatonină. Acest hormon este responsabil cu inducerea somnului. Efectul duce la scăderea calității somnului și la efecte negative asupra sănătății în general. În unele cazuri se poate ajunge la insomnii, oboseală constantă și iritabilitate. 

    Sănătatea ochilor este iarăși afectată de lumina albastră. Senzațiile provocate sunt de oboseală oculară, arsură și iritare, precum și de o scădere a acuității vizuale. 

    Soluții pentru a înlocui lumina albastră înainte de somn

    Cea mai bună soluție pentru a nu avea probleme înainte sau după somn este limitarea expunerii la ecrane care emit lumină albastră. Cum acest obicei este greu de implementat, iată la ce mai poți apela: 

    • Lumină roșie: folosită la intensitate redusă, lumina roșie are putere mică de schimbare a ritmului circadian. Este cea mai bună lumină la care te poți expune înainte de somn. O soluție în acest sens este implementare în una dintre camerele locuinței a unui bec inteligent cu gamă variată de culori a cărui intensitate poate să fie controlată din aplicații dedicate; 
    • Nu te mai expune ecranelor luminoase care emit lumină albastră artificială cu minim două sau trei orice înainte de culcare; 
    • Dacă trebuie să stai în fața unui ecran, atunci setează aplicații care să regleze automat luminozitatea în funcție de momentul zilei și să filtreze lumina albastră; 
    • Poartă ochelari de protecție împotriva lumini albastre dacă petreci seara în fața unui ecran; 
    • Expune-te la lumină pe timpul zilei: dacă stai mult timp la lumină pe timp de zi atunci somnul tău va fi unul mult mai odihnitor, starea de spirit va fi bună, la fel și vigilența; 
    • Folosește lenjerii de pat din bumbac pentru a avea un somn odihnitor și relaxant.
    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    icon

    Lumina albastră și somnul: ce efecte are și ce soluții să folosești pentru...