CURĂȚENIE ȘI ORGANIZARE

Cum să planifici curățenia de primăvară astfel încât să-ți provoace entuziasm, nu dureri de cap

    Gândul la curățenia de primăvară obișnuia să-mi dea fiori și, de obicei, făceam tot posibilul să găsesc scuze să amân momentul în care mă ocup de ea, ori chiar să nu o mai fac deloc. Am găsit, însă, câteva metode de organizare și câteva trucuri eficiente care m-au ajutat să văd lucrurile din altă perspectivă.

    Curățenia de primăvară sau curățenia generală?

    Sarcini chinuitoare, efort, energie consumată, nervi, stres, oboseală – sunt câteva sintagme pe care obișnuiam să le asociez cu procesul de curățenie generală. Adică acel tip de curățenie în care iei totul la puricat, intri în cele mai ascunse colțuri și freci totul până ți se ia pielea de pe buricele degetelor. Bineînțeles că mă apucam de ea în ultimul moment, cu un sentiment de vinovăție față de propria-mi lene și lipsă de autodisciplină. După ore întregi de curățat haotic și frenetic fără nicio ordine logică a sarcinilor, ajungeam la românescul „las’ că merge și așa” și lăsam lucrurile pe jumătate, ca și cum făceam totul de ochii altora, nu pentru bunăstarea mea și a casei mele.

    Ceea ce mi-a schimbat perspectiva a fost însăși expresia „curățenia de primăvară”, care înseamnă mai mult decât spălat covoare și șters podele. Asta și, bineînțeles, o mai bună organizare. Mai precis, mi-am dat seama că nu e vorba numai de curățarea propriu-zisă a casei, ci și de un nou început, de o reîmprospătare nu doar a suprafețelor, ci și a energiei și aerului din locuință.

    Cat de benefică este curățenia de primăvară

    Acest „ritual” anual are beneficii atât în ce privește sănătatea casei, cât și în ceea ce privește sănătatea ta, la nivel fizic dar și psihic. Imaginează-ți doar sentimentul acela de satisfacție pe care îl trăiești când aprinzi o lumânare parfumată într-o casă perfect curată. Hai să trecem în revistă și câteva beneficii concrete, punctat și argumentat.

    Reduce stresul și anxietatea și îmbunătățește puterea de concentrare și productivitatea. Deși pare contraintuitiv, fiindcă procesul de curățenie de primăvară în sine ar putea fi o sursă de stres, rezultatul final îți va relaxa mintea și îți va da claritatea necesară pentru a te ocupa de orice altceva. Conform unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Princeton, un mediu aglomerat și dezordonat îți poate afecta negativ puterea de concentrare. Asta va duce la stres și anxietate, fiindcă dacă nu te poți concentra, îți ia mai mult timp și efort să duci la final orice sarcină. Așadar, casă curată și organizată = minte clară și focusată.

    casa curata primavara
    Parcă și lumina pătrunde altfel în casă după ce ai făcut curățenia de primăvară

    Îți recalibrează starea de spirit și îți dă o energie generală mai bună. Pentru mine, primăvara este sezonul noilor începuturi, al ideilor, planurilor și organizării. Iar curățenia nu face decât să încurajeze și să completeze acest proces. Lumina umple altfel casa când ferestrele sunt proaspăt șterse, draperiile proaspăt spălate o filtrează dulce și cald, aerul stătut e înlocuit cu arome proaspete și când nu mai există nici măcar un colț spre care să privesc cu stres fiindcă am lăsat praful să se adune prea mult, gândurile mele se pot orienta către alte lucruri mai importante. Ceea ce îmi dă optimism și o stare de bine.

    Îmbunătățește calitatea aerului din interiorul casei. Chiar dacă aerisești în fiecare zi, aerul din casă poate fi în continuare îmbâcsit și încărcat. Prin curățenie, înlături impuritățile pe care le respiri zi de zi: praf, particule de piele moartă, alergeni și posibili spori de mucegai. Sistemul tău respirator va avea de câștigat – însă asigură-te că porți mască atunci când folosești detergenți puternici.

    Previne infestațiile cu insecte. Atunci când îndepărtezi orice urmă de resturi alimentare și murdărie, insectele își pierd interesul pentru locuința ta. Prin simplul fapt că sterilizezi și dezinfectezi toate suprafețele, te asiguri că nu te vei confrunta cu gândaci, furnici sau alți „musafiri” nepoftiți prea curând.

    Sfaturi utile pentru o împrospătare completă a casei

    lista to do curatenia de primavara
    Pornește cu o listă de sarcini și nu uita să delegi câteva și celorlalți locuitori ai casei

    Acum că te-am convins că deși pare o povară, curățenia de primăvară poate deveni un motiv de entuziasm, e momentul pentru completarea sarcinilor propriu-zise. Înainte să pui mâna pe mop, aspirator și pămătuf, fă o listă cu toate lucrurile pe care vrei să le faci, pe camere. Nu uita să-i implici și pe ceilalți membri ai familiei în procesul de curățenie și să stabiliți, împreună, ce sarcini revin cui. Iată cum arată o listă generală, de la care poți porni:

    Hol Bucătărie Baie
    • organizarea cuierului;
    • curățarea obiectelor de iluminat;
    • curățarea oglinzii;
    • îndepărtarea prafului de pe suprafețe;
    • aspirarea podelei;
    • spălarea podelei.
    • curățarea electrocasnicelor (cuptoare, frigider etc.);
    • curățarea ferestrelor și accesoriilor;
    • curățarea obiectelor de iluminat;
    • curățarea dulapurilor de depozitare la interior;
    • reorganizarea veselei pe rafturi;
    • curățarea chiuvetei și obiectelor sanitare;
    • curățarea și dezinfectarea suprafețelor;
    • curățarea faianței/finisajelor de protecție ale pereților;
    • aspirarea podelei;
    • spălarea podelei.
    • decluttering al produselor de igienă personală și igienă a casei;
    • curățarea obiectelor de iluminat;
    • curățarea oglinzii;
    • curățarea rafturilor și nișelor de depozitare;
    • dezinfectarea obiectelor sanitare și a finisajelor de protecție a pereților;
    • aspirarea podelei;
    • spălarea și dezinfectarea podelei.

     

    Living Dormitor
    • curățarea ferestrelor și accesoriilor de umbrire (jaluzele/rolete);
    • curățarea obiectelor de iluminat;
    • îndepărtarea prafului de pe suprafețe și obiecte de decor/cărți;
    • reorganizarea obiectelor de decor/cărților pe rafturi;
    • curățarea electronicelor;
    • îndepărtarea perdelelor și draperiilor pentru spălare;
    • aspirarea covorului și pregătirea lui pentru spălare;
    • spălarea podelei.
    • curățarea ferestrelor și accesoriilor de umbrire;
    • îndepărtarea perdelelor și draperiilor pentru spălat;
    • aspirarea covorului și pregătirea lui pentru spălare;
    • îndepărtarea prafului de pe suprafețe și din interiorul rafturilor;
    • reorganizarea dulapului cu haine (rotația articolelor de iarnă cu cele de primăvară);
    • decluttering al lucrurilor depozitate în diverse rafturi;
    • curățarea oglinzilor;
    • curățarea obiectelor de iluminat;
    • aspirarea podelei;
    • spălarea podelei.

    Planifică fiecare sarcină în parte, pe zile

    Fiindcă lista e cuprinzătoare și pe parcurs îți vei da seama că există chiar mai multe sarcini decât ai estimat inițial, este nevoie să creezi un program. În funcție de timpul pe care îl poți acorda zilnic, planifică-ți următoarele zile astfel încât să nu faci totul deodată. Sarcinile pentru curățenia de primăvară sunt migăloase și consumatoare de timp și energie, deci ține cont de asta. Și încearcă să iei separat fiecare cameră în parte – nu doar că e mai eficient, dar terminarea fiecărei camere, pe rând, îți va da satisfacție și motivație să termini.

    Lasă aspirarea și curățarea podelelor pentru final

    Chiar dacă te-ai decis să cureți separat camerele, procesul va dura câteva zile sau poate chiar săptămâni, în funcție de timpul pe care îl ai la dispoziție. De aceea, ar fi bine să lași pentru final o curățare minuțioasă a podelelor, altfel riști să cari pe picioare murdăria dintr-o cameră încă necurățată, într-alta pe care ai lăsat-o lună.

    Începe de sus în jos

    Întotdeauna în timpul curățeniei este recomandat să începi cu obiectele și suprafețele aflate la înălțime și să te muți către partea de mai jos pe măsură ce avansezi. Așa, dacă se întâmplă să cadă praful de pe rafturile de sus, de exemplu, te vei ocupa de el atunci când ajungi la cele de dedesubt și așa mai departe.

    Planifică trasee de curățenie

    În calitate de persoană cu ADHD, poți să-ți spun sincer că oricât de bine ar arăta totul pe hârtie, în practică e foarte simplu să se transforme în haos. Ce am observat că mă ajută întotdeauna să fiu mai eficientă, rapidă și să mă organizez mai bine este ceea ce eu numesc „trasee”. De exemplu, dacă fac decluttering într-o încăpere, organizez mai multe tipuri de obiecte în funcție de încăperea în care trebuie să le duc și apoi le transport pe toate odată.

    declutter organizare haine
    Dacă ai în plan să duci hainele la coșul de rufe din baie, pune-le deoparte și transportă-le la final, împreună cu alte obiecte al căror loc este tot în baie

    Mai precis, dacă am reorganizat rafturile și am o mulțime de obiecte pe care vreau să le arunc, le pun deoparte într-un colț al camerei. În loc să mă ridic să le duc imediat la gunoi și să risc să fiu distrasă de alte lucruri pe drum, le las acolo și trec la următoarea sarcină. Apoi să zicem că strâng cănile de cafea de pe noptieră (da, recunosc, le las acolo mai mult decât ar trebui). Știind că trebuie să le duc tot la bucătărie, le pun lângă lucrurile pe care mai devreme am stabilit că vreau să le arunc.

    Așa, evit să părăsesc încăperea de prea multe ori în timpul curățeniei, ceea ce mă ajută să rămân concentrată pe task-urile planificate. La final, duc fiecare grămăjoară de obiecte diverse în camera în care am nevoie, până eliberez complet spațiul.

    Extra: fă diferența între „util” și „util pentru obiectivul propus”

    Tot din cauza creierului meu neurodivergent, mi se întâmplă de multe ori să pierd complet orice urmă de prioritizare a taskurilor și să mă apuc de făcut lucruri care nu se aflau în planul inițial. Așa ajung de la organizarea unui sertar, la repararea mecanismului său de glisare, la căutarea șurubelniței și până la urmă și la reorganizarea raftului cu unelte, pentru ca la final să ajung undeva pe site-ul de la Dedeman în căutare de cutii pentru scule sau cine știe ce alte lucruri care, până la urmă, nu au nicio legătură cu organizarea sertarului de la care am pornit.

    Dacă pățești și tu același lucru, un sfat care te-ar putea ajuta nu doar la curățenia de primăvară, ci la orice tip de curățenie în general este să faci diferența între „util” și „util pentru obiectivul propus” și întotdeauna să prioritizezi obiectivul. Ca să-ți dai seama cum funcționează, îl voi aplica pe exemplul de mai sus:

    Este util să repar mecanismul sertarului? Da. Este util pentru obiectivul propus – curățenia de primăvară? Nu. Ce este util pentru curățenia de vară? Organizarea sertarului – revino la această sarcină și notează-ți undeva că trebuie reparat mecanismul de glisare cu o altă ocazie, ca să nu îți ocupe mintea și să te poți concentra pe ce ai de făcut.

    Cum îți păstrezi casa curată mai mult timp

    cum sa mentii casa ordonata
    Observă-ți comportamentul zilnic în casă pentru a găsi locul cel mai potrivit pentru anumite obiecte

    Observă-ți comportamentul zilnic și încearcă să te adaptezi la el, în loc să te forțezi să păstrezi o ordine care nu îți vine deloc natural. Unele lucruri pur și simplu nu vor să stea acolo unde le-ai stabilit tu locul inițial. Degeaba ai creat o cutie specială pentru chei pe perete, dacă primul tău instinct este să le abandonezi pe consola din hol imediat cum ai intrat în casă. Ține seama de acest gest și repoziționează cutia pentru chei pe consolă. Astfel, păstrarea ordinii va deveni parte din obiceiurile tale, în loc să reprezinte un efort conștient.

    Nu pune jos, pune la loc. De fiecare dată când termini de folosit un obiect adus din altă încăpere sau din altă zonă a camerei, învață să îți spui ție însuți „nu pune jos, pune la loc”. Asta nu doar că va păstra casa ordonată mai mult timp, dar îți va economisi timp și din procesul săptămânal de curățenie și organizare.

    Acordă 10-15 minute de organizare generală în fiecare seară. Dacă pe parcursul zilei nu ai avut timp, te-ai grăbit să ajungi în diverse locuri, să termini diverse sarcini pentru job sau pur și simplu nu te-ai concentrat deloc pe cum arată casa, încearcă să acorzi câteva minute pentru o reorganizare rapidă în fiecare seară. Un sfert de oră e suficient pentru a strânge hainele aruncate, pentru a spăla vasele în care ai mâncat la prânz sau pentru a pune la loc obiectele pe care le-ai scos când căutai ceva anume. Ca să nu uiți, pune o alarmă cu aproximativ 30 minute înainte de ora ta de culcare.

    Dacă urmezi aceste sfaturi, îți vei crea obiceiuri bune și sănătoase, care vor deveni parte din rutina ta zilnică și astfel curățenia de primăvară se va păstra pentru mai mult timp. P.S: pe Lovedeco găsești o mulțime de trucuri de curățenie care te vor ajuta să faci lună orice colț din casă.

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    icon

    Cum să planifici curățenia de primăvară astfel încât să-ți provoace ent...