Skip to content
proprietar și chiriaș semnare act inchiriere bat palma

Cine plătește reparațiile: proprietarul sau chiriașul? Cui îi revine de fapt această sarcină

Există un cadru legal care reglementează cine plătește reparațiile dintre chiriaș și proprietar. Acest detaliu este mai puțin cunoscut, însă odată aplicat poate preveni eventualele conflicte. Iată cine plătește reparațiile: chiriașul sau proprietarul. Mai multe detalii despre această obligație, afli din articol. 

În momentul în care o persoană închiriază o locuință, apare inevitabil întrebarea: cine este responsabil pentru reparațiile care apar pe parcursul utilizării? 

Întrebare, aparent simplă și evidentă, are în spate nuanțe legale și chiar practice. De multe ori, nici proprietarul, dar nici chiriașul nu cunosc legislația specifică într-un astfel de caz, astfel că ambii au idei diferite despre ceea ce înseamnă obligațiile fiecăruia. 

Cu o bună înțelegere a ceea ce înseamnă folosirea unui imobil închiriat, proprietarul și chiriașul pot evita conflictele atâta timp cât știu când și cum să acționeze. 

Cine plătește reparațiile: chiriașul sau proprietarul? 

Responsabilitățile și obligațiile care decurg odată cu închirierea unei locuințe sunt prevăzute în Codul Civil. 

Astfel, articolul 1788, care menționează „Sarcina reparațiilor”, arată că proprietarul, denumit în lege „locator”, este obligat să mențină locuința într-o stare corespunzătoare de folosință. Asta înseamnă că toate reparațiile majore, care țin de structura imobilului, de instalațiile principale (electrică, sanitară, termică), de acoperișul sau de fațada casei, revin exclusiv în sarcina acestuia.

În schimb, chiriașul, sau „locatarul” – termenul tehnic folosit în legea menționată – are obligația de a efectua așa-numitele „reparații locative”. Este vorba de reparații minore, cauzate de uzura normală a bunului folosit: schimbarea unui bec, înlocuirea unei garnituri, curățarea scurgerilor sau reparații simple la mobilier, dacă acesta este oferit de proprietar. 

În ciuda mențiunilor explicite din lege, între proprietar și chiriaș pot apărea dispute pe tema reparațiilor.  Uneori, contractele de închiriere includ clauze care obligă chiriașul să suporte inclusiv cheltuieli care, conform legii, revin proprietarului. Astfel de prevederi pot fi considerate nule în condițiile legi, dacă se ajunge la o dispută legală, pentru că încalcă dispozițiile Codului Civil

Care sunt cheltuielile chiriașului

După semnarea contractului și primirea cheii de la locuință închiriată, chiriașul intră într-un set clar de responsabilități

În primul rând, are obligația de a achita chiria lunară la termenul stabilit. În al doilea rând, devine automat responsabil pentru plata utilităților: apă, gaze, electricitate, gunoi menajer și eventualele cheltuieli comune – dacă locuința este într-un bloc cu asociație de proprietari. 

În al treilea rând, pe lângă obligațiile financiare, chiriașul trebuie să mențină locuința în stare bună, atât prin curățenie, cât și prin grija față de bunurile închiriate. Dacă sparge intenționat sau prin neglijență o chiuvetă sau un geam, este responsabil să le înlocuiască. Dar dacă, de exemplu, caloriferul cedează din cauza vechimii, atunci responsabilitatea revine proprietarului.

În afară ce cheltuieli, un alt aspect important este comunicarea între cele două părți. Chiriașul trebuie să anunțe proprietarul dacă apar probleme majore în locuință.

Dacă proprietarul refuză să intervină, chiriașul poate, în condiții stabilite de comun acord, să efectueze reparațiile pe cont propriu și să scadă costurile din chirie. Este foarte important ca reparațiile să fie justificate de chiriaș prin documente și chitanțe. 

Care sunt obligațiile proprietarului

La rândul său, proprietarul are responsabilitatea de a preda locuința într-o stare corespunzătoare de folosință. Concret, instalațiile trebuie să funcționeze, pereții să nu prezinte infiltrații, iar apartamentul să fie sigur și salubru. 

Proprietarul trebuie să asigure pe toată durata contractului un cadru decent pentru trai, sa intervină ori de câte ori este necesar cu reparații majore sau atunci când este solicitat. 

Foarte important, legea interzice intervențiile arbitrare din partea proprietarului. Nu poate intra în locuință fără acordul chiriașului, decât în situații de urgență. În mod ideal, proprietarul ar trebui să realizeze cu acordul chiriașului verificări periodice, să asigure mentenanța instalațiilor majore și să răspundă prompt la sesizări. 

Un aspect esențial este acela că proprietarul nu poate impune chiriașului să plătească pentru reparații majore, nici măcar prin contract. Chiar dacă ambele părți au semnat o clauză în acest sens, aceasta poate fi contestată în instanță și anulată pentru că încalcă dispozițiile legale.

Câteva reguli de bună practică între chiriaș și proprietar 

Pentru chiriași, este important să documenteze starea locuinței la mutare: prin poze, cu un proces-verbal de predare-primire sau cu o anexă la contract; aceste dovezi și acte pot preveni conflicte viitoare. De asemenea, toate defecțiunile trebuie semnalate rapid, iar orice reparație făcută din buzunarul propriu trebuie însoțită de chitanțe și informarea prealabilă a proprietarului.

În aceeași măsură, proprietarii, trebuie să respecte obligațiile legale și să nu transfere către chiriaș costuri care nu îi revin. Un proprietar care intervine prompt și comunică deschis își va păstra mai ușor chiriașii pe termen lung și va evita litigiile. 

Hai cu noi pe Insta