Life

Cum arată casele din 10 filme românești vechi și noi

Câteva lucruri sunt nelipsite din decorul de set al cinematografiei românești: imprimeurile florale, tapetul și mobilierul din lemn masiv.

Între mileuri, bibelouri și covoare persane, și mobilier modern și artă abstractă trec câteva decenii în decorul de filme românești. Fie că acțiunea se petrece în anii ’80, fie că se apropie de prima jumătate a anilor 2010, tapetul e un element aproape întotdeauna prezent în locuințele personajelor. Iată cum arată casele din 10 filme românești vechi și noi.

1. Buletin de București (1982)

buletin de bucuresti 1
În multe filme românești, apartamentele comuniste mici sunt înghesuite cu mobilă masivă

Comedia Buletin de București (1982) urmărește parcursul Silviei (Catrinel Dumitrescu), o proaspătă absolventă din provincie care caută să obțină un buletin de Capitală. În timp ce ea se căsătorește formal cu șoferul de taxi Radu (Mircea Diaconu), acțiunea se mută dintr-o casă în alta, toate decorate într-un stil comunist inconfundabil.

Apartamentele mici sunt înghesuite până la refuz cu mobilă masivă din lemn, fiecare măsuță de cafea are mileul ei, iar podelele sunt acoperite cu covoare persoane.

2. Marfa și banii (2001)

marfa si banii
Dormitorul adolescentin din Marfa și banii s-ar putea să-ți trezească sentimente de nostalgie

Deși cea mai mare parte din acțiune se desfășoară în afara casei, filmul Marfa și banii (2001) începe cu mai multe scene din casa în care locuiește Ovidiu, personajul principal jucat de Alexandru Papadopol. Este o casă părintească amenajată în ton cu moda vremurilor, iar cadrele din camera lui ți-ar putea trezi sentimente de nostalgie.

Ovidiu doarme pe un recamier din lemn specific anilor ’90, pe muchia căruia stau câteva cărți și decorațiuni, iar deasupra lui, pe perete, sunt lipite mai multe postere.

3. 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (2007)

filme romanesti 4 luni 3 saptamani si 2 zile 2
Finisajele ceramice din baie erau prezente în multe case românești pe vremea comunismului

Apărut în 2007, filmul 4 luni, 3 săptămâni și două zile urmărește drama unei tinere studente, Otilia (Anamaria Marinca), care încearcă să facă o întrerupere de sarcină, procedură ilegală în România anilor 1980.

Acțiunea se desfășoară în ultimii ani ai regimului comunist. Ceea ce decoratoarea de set Mihaela Poenaru a scos în evidență atât în camera de cămin sărăcăcioasă în care locuiește Otilia, cât și în camera de hotel în care se cazează pentru avort.

4. Marți, după Crăciun (2010)

marti dupa craciun 1
Casa amantei e decorată în stil modern

Drama romantică Marți, după Crăciun (2010) îl are în rolul principal pe Paul Hanganu, jucat de Mimi Brănescu, un bancher din București îndrăgostit de două femei, soția și amanta. Până la Crăciun, trebuie să o părăsească pe una dintre ele.

Până când Paul ia o decizie, cadrele alternează între casa în care el locuiește cu familia lui și casa amantei sale. Decoratorul de set Sorin Dima a ales o amenajare în stil clasic pentru casa familiei, în timp ce casa amantei are un aer modern, dezordonat.

5. Domestic (2012)

Domestic (2012) este o dramă-comedie regizată de Adrian Sitaru care urmărește viața unor oameni obișnuiți, trei persoane principale ce locuiesc în același bloc. Evoluția lor e influențată de patru animale domestice: un iepure, o găină, o pisică, un câine și un porumbel.

În toată acțiunea, privitorul e invitat în casele personajelor, unde decorul variază de la comunist la modern, de la bucătării cu masa așezată în colțul camerei, lângă colțarul clasic, tapițat cu imprimeu floral, până la un apartament semidecomandat, cu uși în stil franțuzesc și un concept de design mai actual.

6. Poziția copilui (2013)

Acțiunea dramei Poziția copilui (2013) urmărește relația dintre Cornelia Keneres (Luminița Gheorghiu) și fiul ei, Călin (Bogdan Dumitrache). Cornelia are o situație materială bună și încearcă să-și exercite influența pentru a-l salva pe fiul ei de consecințele unui accident rutier.

Starea materială transpare nu doar în caracterele personajelor, ci și în amenajarea locuinței. Părinții lui Călin locuiesc într-o casă impunătoare, decorată în stil baroc până la cel mai mic detaliu, cu pereți acoperiți cu tencuială decorativă și cu podele placate cu mozaic.

7. 6,9 pe scara Richter (2016)

Scris și regizat de Nae Caranfil, comedia „6,9 pe scara Richter” urmărește viața unui tânăr actor de teatru obsedat de iminența unui cutremur devastator. În timp ce personajul principal, Tony, jucat de actorul Laurențiu Bănescu, navighează între obsesia lui, un rol complicat într-un musical, relația cu nevasta geloasă până la depresie și cea cu tatăl manipulator proaspăt întors în viața lui, camera de filmat ne poartă prin cadre din locuința sa.

Casa lui Tony e amenajată ceva mai modern decât ne-au obișnuit multe filme românești. Pereții sunt piersicii și decorați cu artă modernă. Decoratorul de scenă Andreea Popa a ales și piese de mobilier contrastante, în stil clasic, ce par a fi moștenite din familie.

8. Bacalaureat (2016)

Bacalaureat (2016) spune povestea unei familii dintr-un oraș mic de munte din zona Transilvaniei. Romeo Aldea, doctor și tatăl familiei jucat de Adrian Titieni, și-a crescut fiica (Eliza, jucată de Maria Dragus) cu ideea că trebuie să plece la studii în străinătate după bacalaureat.

Casa familiei arată o stare materială bună. Decoratoarea de set Simona Pădurețu a ales o locuință cu pereți tapetați și mobilier din lemn masiv ce pare să dateze din anii `80-`90.

9. Sieranevada (2016)

Deși acțiunea filmului Sieranevada (2016) e plasată în anul 2015, decorul de set pare captiv în anii comunismului. Lary (Mimi Brănescu) își petrece ziua în sânul familiei, la parastasul tătălui său, în casa părintească.

Pereții apartamentului sunt decorați cu tapet, iar în living, în spatele mesei, tronează o bibliotecă cât toată lungimea camerei, cu rafturile ticsite de cărți și bibelouri.

10. Câteva conversații despre o fată foarte înaltă (2018)

Filmul Câteva conversații despre o fată foarte înaltă (2018) este unul dintre puținele filme românești ce surprind relația romantică dintre două femei, pe fondul unei societăți pline de prejudecăți.

Povestea lor de dragoste este prinsă între patru pereți, un spațiu ce pare a fi în tranziție. Decorul variază de la finisaje ceramice comuniste, la mobilier modern și pereți decorați într-un stil studențesc, cu postere, fotografii și artă abstractă.

Foto principală: captură de ecran din filmul Bacalaureat

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ULTIMELE ARTICOLE
icon

Before&after: de la o casă din 1887 la o casă inteligentă, cu 125.000 eu...