De la specialiști

Ce poziții de dormit îți asigură o odihnă bună și fără dureri de spate

Somnul este o parte extrem de importantă pentru funcționarea optimă a organismului. Pe lângă alegerea saltelei potrivite și a pernei pe care dormi contează și ce poziții de dormit adopți în timpul somnului. De ele depind sănătatea articulațiilor și a coloanei.

Fie că ai sau nu probleme cu coloana vertebrală, pozițiile în care dormi te pot ajuta să ai un somn mai bun și să corectezi anumite probleme, precum durerile de spate sau sforăitul. „Pentru persoanele tinere, poziția în care dormim nu are o foarte mare importanță, dar odată cu înaintarea în vârstă și apariția unor comorbidități, ea are o importanță și o influență mare asupra coloanei vertebrale”, spune Dr. Radu Paraschiv, medic ortoped.

Ca să știi care poziții de dormit sunt cele mai potrivite pentru tine, am vorbit cu doi specialiști, Dr. Radu Paraschiv, medic ortoped și Dr. Ioan Bulescu, medic specialist ORL cu competență în somnologie, care îți explică ce poți face pentru a avea un somn sănătos.

1. Poziții de dormit: pe spate

poziții de dormit spate
Dormitul pe spate ameliorează durerile din zona lombară

Dormitul pe spate păstrează curbura coloanei vertebrale, atunci când dormi pe salteaua și perna potrivită. Conform medicului ortoped, când dormi pe spate poți ameliora durerile din zona lombara. Dar în același timp se pot accentua durerile de la nivelul coloanei cervicale și înrăutăți apneea de somn.

Dormitul pe spate poate însă influența și alte procese din organismul nostru. Sforăitul este unul dintre ele, un fenomen neplăcut, dar care poate fi ținut în frâu. „Acest lucru se întâmplă deoarece în timpul somnului apar anumite modificări la nivelul gâtului care pot fi accentuate de poziția de somn întins pe spate. Relaxarea normală a musculaturii în timpul somnului determină o îngustare a spațiului respirator. Această îngustare se accentuează uneori datorită gravitației care face ca vălul palatin, mandibula și limba să coboare și mai mult, reducând uneori semnificativ spațiul respirator”, spune somnologul Dr. Ioan Bulescu de la Clinica Medicum. Dacă sforăi, ideal ar fi să dormi pe o parte.

Dormitul pe spate are o influență importantă și asupra refluxului gastro-esofagian, fiindcă senzațiile de arsură sau de durere se agravează de obicei atunci când dormi pe spate. „Dormitul pe spate favorizează refluxul, întrucât factorul gravitațional dispare, astfel încât este mult mai ușor pentru conținutul gastric să urce către esofag”, spune Dr. Bulescu. În astfel de situații este mai indicat somnul pe partea stângă, dar nu numai poziția de dormit ajută. „Cel mai important ar fi să urmăm tratamentul prescris de medic și să evităm factorii care cresc aciditatea gastrică (fumatul, consumul de alcool, consumul de cafea, etc), dar și mesele copioase înainte de somn”, recomandă medicul.

2. Poziții de dormit: fetus

poziții de somn fetus
Dacă suferi de apnee, să dormi în poziția fetusului te poate ajuta

Deși curbează coloana în timpul somnului, poziția fetusul este una foarte confortabilă pentru anumite persoane și are și ea avantajele și dezavantajele sale. Dacă suferi de refluxul gastro-esofagian sau de apnee, poziția fetusului te poate ajuta.

Dezavantajul ei este că poate cauza dureri cervicale sau la nivelul umărului și a șoldului. „Pentru cei care își doresc să doarmă în această poziție se recomandă folosirea unei perne mai tari pentru a scădea presiunea apărută la nivelul umerilor, iar o pernă ținută între genunchi va ajuta la reducerea durerilor din zona lombară”, sfătuiește doctorul ortoped, Radu Paraschiv.

3. Poziții de dormit: pe burtă

Dormitul pe burtă nu păstrează curbura coloanei și în timp poți avea dureri, dar reduce apneea de somn

Dormitul pe burtă poate reduce apneea de somn, dar poziția asta nu păstrează curbura anatomică a coloanei vertebrale și în timp te poți alege cu dureri. „O metodă de a îmbunătăți asta este să se doarmă cu o pernă sub abdomen”, spune ortopedul.

4. Poziții de dormit: pe o parte

Poziții de dormit într-o parte
Folosește o pernă între picioare când dormi pe o parte, ca să ameliorezi durerile lombare

„Dormitul pe partea stângă este recomandată în cazul în care suferi de reflux gastro-esofagian, apnee sau de alte afecțiuni respiratorii. În schimb, poziția pe partea dreaptă înrăutățește refluxul gastro-esofagian și poate cauza dureri ale regiunii cervicale”, spune doctorul ortoped.

Dacă ai răcit și îți este dificil să respiri atunci când dormi, știi că poziția de somn te poate ajuta ajuta sau îți poate face somnul mai anevoios. „În principiu, am putea încerca să dormim pe mai multe perne, astfel încât capul și trunchiul să fie puțin mai ridicate, reducând congestia și secrețiile”, recomandă medicul somnolog.

Indiferent în ce poziții dormi, lucrurile pe care le faci zi de zi și cele dinainte să te bagi în pat vor contribui la calitatea somnului și a tonusului de după trezire. „Deși nu există reguli care se aplică tuturor, putem totuși considera câteva reguli generale de igienă a somnului pe care ar fi bine să le urmăm pentru a ne odihni mai bine”, spune Dr. Ioan Bulescu: menține un program de somn pe parcursul întregii săptămâni, evită telefonul, computerul sau televizorul înainte să te bagi la somn și formează-ți câteva ritualuri simple și relaxante înainte de culcare.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
icon

Din espressor în vitrină: cum au fost folosite capsulele de cafea pentru două...