De la specialiști

7 sfaturi de la doi medici ortopezi pentru cum să alegi perna potrivită corpului tău

O pernă prea moale sau prea tare, prea înaltă sau prea mare, îți afectează coloana cervicală şi confortul mâinilor şi al umerilor, în timpul somnului. Pare complicat să găsești perna potrivită ție, dar dacă ții cont de sfaturile de mai jos, căutările devin mai simple. 

Întâi am vorbit despre saltea și acum o alegi. Acum, doi medici cu specializare în ortopedie explică concret care sunt criteriile de alegere a unei perne de calitate, care să asigure un somn odihnitor. Recomandările lor arată aşa:

1. Ţine cont de poziţia în care dormi

„Dacă se doarme pe spate, atunci coloana cervicală ar trebui să respecte poziţia fiziologică. În Japonia, de exemplu, se doarme cu un sul (makura) pus nu sub cap, ci în dreptul gâtului. În plus, umplutura clasică a sulului, cu biluțe de lemn, permite aranjarea optimă a gâtului în poziţia fiziologică, dar şi o aerisire a zonei. Dacă se doarme pe o parte, atunci coloana vertebrală trebuie să fie aliniată, deci perna ar trebui să fie de grosime egală cu distanţa dintre exteriorul umărului şi axul gâtului”, explică medicul primar ortoped Marius Filip.

Cu alte cuvinte, perna cu forma fiziologică trebuie aleasă doar dacă obişnuieşti să dormi pe spate, însă dacă poziţia este mai degrabă pe-o parte, atunci perna ar trebui să îţi ţină capul pe aceeaşi linie cu restul corpului. Poziţia laterală este cea mai comună, mai mult de jumătate din oameni dorm pe stânga sau pe dreapta.

În cazul în care te-ai obişnuit să dormi pe burtă, medicul recomandă o pernă subţire sau chiar deloc, pentru a nu forţa muşchii gâtului în timpul somnului.

2. Raporteaz-o la corpul tău

perna pe pat
Adaptează dimensiunea pernei la forma corpului tău

E o capcană să cumperi o pernă fiziologică cu curbură fixă, promovată ca pernă universală, nu doar pentru că puţină lume doarme pe spate în majoritatea nopţii, dar şi pentru că 20% din populaţie nu are curbură fiziologică din naştere, ci o coloană vertebrală în linie dreaptă, atrage atenţia medicul primar specializat în ortopedie Dia Ahmad.

Modul cum perna se raportează la corpul tău nu de se referă doar la linia coloanei, ci şi la înălţimea, greutatea şi forma corpului. Un om cu o greutate peste medie va avea nevoie de o pernă mai înaltă şi mai mare, în timp ce unul scund şi foarte slab ar funcţiona mai bine cu o pernă micuţă. Analizează distanţa coloana-umăr, iar dacă ai umerii laţi, alege o pernă mai înaltă. Estimativ, o pernă de 40-45 centimetri ar trebui sa fie potrivită pentru cineva de statură mică spre medie, iar una de 60-70 centimetri se recomandă unui om de statură medie spre mare.

3. Alege o pernă din spumă

Ahmad sfătuiește să iei pernă din spumă, fie ea de memorie sau cu gel, căci e versatilă şi se modelează în funcţie de poziţia în care dormi şi forma corpului. Iar ca poziția să fie corectă, testează cât de mult se scufundă capul în ea. Ideal, el intră în pernă doar undeva la 55-60% și nu ajunge să se sprijine pe pat. Medicul aplică propriile sfaturi: perna lui este una cu spumă, din Mobexpert

4. Ia în calcul grosimea pernei

Grosimea ideală a pernei e undeva la aproximativ 6-8 centimetri dacă se doarme pe spate şi 12-16 centimetri pentru somn în poziţie laterală, estimează Marius Filip. Doctorul Dia Ahmad recomandă în special pernele de 15 centimetri, dar atrage atenţia că oamenii obezi au nevoie de una de 18 cm, pentru a se asigura că poziţia capului este aliniată cu coloana vertebrală, în timp ce dorm în lateral.

5. Orientează-te spre o formă convexă

Cea mai potrivită formă a pernei nu e cea plată, şi în niciun caz una foarte înaltă, ci una convexă, cu un unghi de aproximativ 20 de grade. “Imaginează-ţi o pernă plată în care capul se scufundă până la jumătate. O să ajungă apoi perna pe gură şi pe nas, iar asta deranjează la respiraţie. Dar dacă aceasta este mai scundă la margini şi mai înaltă spre centru, atunci fata nu mai este acoperită”, explică Ahmad.

6. Informează-te despre riscurile unei perne nepotrivite

micul dejun
Testează pernă şi asigură-te că aceasta ţi se potriveşte, ca să eviţi problemele legate de somn

„Când intri în somnul profund, se produce o relaxare maximă a musculaturii. Dacă adormi într-o poziţie vicioasă, cu muşchii relaxaţi, atunci discurile vertebrale nu mai sunt protejate de musculatură şi alunecă în stânga sau în dreapta. Un astfel de disc poate să comprime rădăcina unui nerv, iar acest lucru să producă disconfort, dureri care iradiază pe umăr, pe mână, cu simptome de amorţeli. În plus, te poţi trezi încordat şi obosit”, explică Ahmed. 

7. Nu schimba perna des

Medicul Marius Filip încheie seria de recomandări cu menţiunea că uneori este bine să rămâi în zona de confort: „Perna trebuie aleasă de fiecare după cum se simte bine sau după cum a fost obişnuit să doarmă încă din copilărie. Schimbarea pernei (grosime, consistență) poate genera un somn neodihnitor şi dureri matinale în coloană, cel mai frecvent în zona cervicală, a gâtului”, explică el.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ULTIMELE ARTICOLE
icon

Before&after: de la un bungalou în care creșteau copaci, la acasă pentru...