Dacă ești proprietar şi dai în chirie o locuinţă, încheierea unui contract scris este necesară, dar nu e suficientă: trebuie să faci și înregistrarea la ANAF pentru a fi în regulă. În caz contrar, statul poate impune sancțiuni. Uite ce amendă riști dacă nu înregistrezi contractul de închiriere la ANAF și ce alte riscuri pot să apară. Află mai multe, din articol.
Care sunt formele legale pentru a dat în chirie o locuință
Atunci când decizi să închiriezi o locuinţă, un aspect esențial este să ştii ce formă legală alegi şi pe ce bază trebuie să operezi.
În România contractele de închiriere cad în sfera contractului de locaţiune, prevăzut de Codul Civil – Legea nr. 287/2009. Dat fiind acest context, contractul de închiriere, sau formal de locaţiune, trebuie să fie acel document care defineşte clar ce oferi (locuinţa), ce dă chiriaşul (chiria, eventual garanția), pentru cât timp şi cum sunt gestionate utilitățile.
Ai, practic, două modalități prin care îți poți închiria locuința:
- să închei un contract scris, ceea ce este recomandat şi mult mai sigur în eventualitatea unor dispute;
- să mergi pe varianta unui acord verbal, care este tot o formă legală de închiriere, dar foarte riscantă pentru că în lipsa unui document semnat îţi va fi greu să faci dovada obligaţiilor dacă apar probleme.
În ceea ce privește contractul de închiriere, acesta trebuie să conțină: datele tale şi ale chiriaşului, adresa locuinţei, durata închirierii (determinată sau nedeterminată), cuantumul chiriei, modalitatea de plată, cine plăteşte ce utilităţi, dacă se cere garanţie, ce stare trebuie să aibă locuinţa la predare şi ce stare să aibă la încheierea perioadei de închiriere.
Odată ce contractul de închiriere este semnat, ambele părți trebuie să respecte o serie de obligații.
În calitate de proprietar, trebuie să predai locuinţa în stare bună, mobilată, cu dotări necesare locuirii, dar și să faci reparaţiile care mențin spațiul în folosinţă normală. Chiriaşul are obligaţia să plătească chiria la termenele convenite, să folosească locuinţa cu grijă, să restituie locuinţa la încetarea contractului în starea în care a fost primită, dar cu acceptul unei uzuri normale.
Înregistrarea contractului de închiriere la ANAF

Fiind vorba de încasarea unor bani din chirie, proprietarul trebuie să declare această formă de venituri și să plătească impozit.
Tot ce ai de făcut este să trimiți autorităților fiscale datele contractului, astfel încât ANAF să ştie oficial ce venituri poţi obţine din chirie. De ce este important? Pentru că fără această înregistrare statul nu are o imagine clară asupra veniturilor tale şi asupra faptului că, legal, ele există; iar omiterea acestui tip de răspundere poate duce la sancţiuni.
Termenul legal de înregistrare a contractului de închiriere este de aproximativ 30 de zile de la semnarea sau de la modificarea acestuia. În prezent, procedura se face sub forma unui „formular de înregistrare a contractului de locațiune” prin Spaţiul Privat Virtual (SPV) sau fizic la registratura ANAF.
În mod direct, nu este o taxă distinctă de înscriere. Costurile reale apar la nivelul venitului pe care se aplică impozit: vei declara veniturile din chirii, vei deduce cheltuielile forfetare (de regulă 20%) şi vei plăti impozitul de 10% pe venitul net. Dacă venitul depăşeşte un anumit prag, ai obligaţia să plăteşti şi contribuţia la sănătate (CASS).
Ce amendă riscă proprietarii care nu înregistrează contractul
Dacă alegi să nu înregistrezi contractul de închiriere la ANAF, apar mai multe riscuri – unele evidente, altele mai puţin vizibile – pe care trebuie să le ai în vedere.
Obligaţii fiscale retroactive, dobânzi şi penalități
ANAF poate descoperi că ai obţinut venituri din chirii, dar nu ai făcut înregistrarea şi nici declaraţiile corespunzătoare. În acest caz, îţi poate stabili impozitul pe venitul net, plus deducerea forfetară admisă, şi îţi va cere plata impozitului.
Peste aceasta, se adaugă dobânzi de întârziere și pentru nedeclararea contractului la termen penalitatea de 0,08% pe zi din obligaţia fiscală stabilită, până la stingerea ei. Dacă plăteşti voluntar sau soliciţi eșalonare, poţi beneficia de reducerea penalității.
Sancţiuni contravenţionale şi alte măsuri
Există și situația în care lipsa comunicării datelor de închiriere la ANAF atrage sancțiuni contravenționale. De exemplu, lipsa datelor în termenele prevăzute de lege sau lipsa de acțiune în cazul în care autoritățile solicită informații reprezintă situații care pot genera amenzi sau proceduri de control.
Risc de evaziune fiscală
În cazurile mai grave, dacă s-a constatat de către autoritățile fiscale că intenţionat ai ascuns venituri, ai prezentat date false sau ai desfăşurat activitate de închiriere „la negru”, rişti să fii vizat de infracţiunea de evaziune fiscală, conform Legii nr. 241/2005.