De la specialiști

Tot ce trebuie să știi dacă vrei să transformi o autoutilitară în autorulotă

Dacă ai visat vreodată să vinzi tot și să pleci în lume, să te trezești în fiecare dimineață cu un alt peisaj, să ai un stil de viață nomad, atunci probabil ți-a trecut măcar o dată prin gând să cauți mașini ce pot fi transformate în autorulote și să te apuci de treabă. Dacă așa e, atunci acest articol e pentru tine și te va trece prin toate informațiile pe care ai nevoie să le știi dacă vrei să-ți realizezi visul.

Mașini potrivite pentru a fi transformate în autorulote / Criteriile pe care să le ai în vedere când cumperi / Ce spune legea despre convertire și autorizația RAR / Etapele amenajării și transformării / Cât poate costa amenajarea unei autorulote / Sfaturi și greșeli pe care să le eviți

Imaginează-ți cât de frumos ar fi să poți călători prin toată țara, poate chiar în toată lumea, fără să duci grija cazărilor și a rezervărilor în fiecare oraș prin care treci, a orelor de check-in și check-out. O autorulotă îți poate oferi genul acesta de independență și un stil de viață nomad care a devenit foarte popular în ultimii ani. Și deși totul pare idilic, articolul ăsta e o invitație să cobori puțin cu picioarele pe pământ înainte de toate. Iar asta nu ca să-ți abandonezi visul, ci ca să știi exact la ce să te aștepți în procesul de transformare a unei dube autoutilitare într-un camper van.

Ca să începem cu începutul, înainte ca măcar să te gândești la amenajare, trebuie să ai ce amenaja. Mai exact, o mașină suficient de încăpătoare să poți dormi și trăi în ea, chiar dacă pe termen scurt. De obicei, pentru asta se folosesc autoutilitare, cunoscute și ca dube de transport marfă, de la mărci precum Mercedes, Ford, Fiat, Citroen, Volkswagen ori Peugeot.

Ce mașini sunt potrivite pentru transformare în autorulote

„Majoritatea celor care își doresc un campervan aleg direct vehiculele mari”, spune Laurențiu Simion, managerul Sfinx Camper&Conversion, atelier specializat în conversia vehiculelor în autorulote, case pe roți, containere de locuit și comerciale, cum ar fi food truck-uri sau rulote fast food. Însă, din experiența lui, poți călători și petrece timpul liber și în modele de mici dimensiuni: „se pot realiza conversii pe vehicule mici tip Vokswagen Caddy, în special pentru tineri fără copii, iar utilizarea dușului și toaletei se realizează în exteriorul vehicului”.

conversie autorulote mercedes benz sprinter
Interiorul unui Mercedes Benz Sprinter convertit după criteriile unei autorulote la Sfinx Camper&Conversion

Cea mai populară platformă folosită ca autorulotă este Fiat Ducato, pentru că forma sa permite utilizarea eficientă a spațiului, precizează Laurențiu: „pereții fiind aproape de 90 grade permit instalarea a două paturi suprapuse, iar existența dulapurilor suspendate va crea senzația de spațiu”. Alte modele similare sunt Citroen Boxer și Peugeot Jumper. Alte opțiuni potrivite mai sunt Ford Transit, datorită versiunii 4×4 atractivă ca preț și performanțe, sau Mercedes Sprinter, o variantă fiabilă care are de asemenea o versiune 4×4.

Ce criterii să ai în vedere când ești gata să cumperi

Dacă vrei ca autorulota să aibă o durată de viață de minimum 10 ani, Laurențiu recomandă să cumperi un autovehicul cu până la cinci ani vechime și maximum 150.000 kilometri rulați. „Atenție și la ce s-a folosit, de exemplu transport de materiale grele sau voluminoase”, spune el.

Câteva criterii pe care ar trebui să le ai în vedere ori tu, ori un evaluator pe care-l vei plăti să-ți confirme calitatea mașinii, sunt:

  • starea motorului;
  • starea sistemului de rulaj;
  • integritatea caroseriei;
  • existența ruginei;
  • deformarea pereților laterali;
  • istoricul de accidente;

Asta dacă alegi să faci totul în regim propriu. Însă dacă vrei să lași treaba pe mâna experților, poți sări peste bătăile de cap legate de achiziție. De exemplu, Sfinx Camper&Conversion are parteneriate cu dealerii Mercedes, Ford, Volkswagen și Fiat și pot veni cu opțiunea de mașină potrivită pentru tine. Iar dacă deja ai cumpărat modelul dorit poți merge cu el la atelier, iar la recepție se va completa un proces verbal de recepție care să descrie starea tehnică a vehicului. „O altă fișă este cea solicitată de RAR pentru trasabilitatea lucrărilor din timpul transformării. Fiecare activitate e documentată și cel care a executat-o semnează o fișă”, precizează Laurențiu Simion.

Ce spune legea despre amenajarea unei autorulote pentru locuit într-o autoutilitară

Dacă tot am menționat de RAR, e obligatoriu să ai aprobarea acestei instituții ca să poți circula cu autorulota legal după transformare. Cel mai bine e să consulți legislația înainte să te apuci de orice amenajare, pentru că ai putea avea surpriza neplăcută să fie nevoie să desfaci tot și să refaci conform standardelor.

„În România, conform legilor în vigoare, conversiile se realizează de către atelierele autorizate RAR”, atenționează managerul Sfinx Camper&Conversion. Asta pentru că toate piesele de mobilier și modificările pe care le faci mașinii pot pune în pericol viața și integritatea pasagerilor sau a celorlalți participanți la trafic, explică Laurențiu.

Conform Reglementărilor privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea RNTR 2, „se înțelege prin autorulotă un vehicul special din categoria M1 (vehicule concepute și construite pentru transportul de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, n.r.) construit pentru a servi drept locuință și al cărui compartiment locuibil conține cel puțin următoarele echipamente:

  • scaune și o masă;
  • paturi obținute eventual prin rabatarea scaunelor;
  • spațiu pentru bucătărie;
  • facilități pentru depozitare.

Aceste echipamente trebuie bine fixate; totuși masa poate fi concepută pentru a fi ușor pliată.”

„La scaune și banchetele pat, omologarea este pentru un anumit tip de vehicul. La fel și pentru corturile care se instalează în plafonul vehicului”, adaugă Laurențiu Simion. Mai pot fi instalate și geamuri, trape, scaune, marchize, panouri solare, scări, suporți de biciclete, iar toate trebuie să aibă documente de omologare pentru vehicule de la producători.

Mai există și un criteriu legat de masa totală a mașinii după amenajare, dacă vrei să treacă testul RAR: „Greutatea totală a vehicului nu trebuie să depășească 3,5 tone prin însumarea celor de mai jos:

  • masa proprie a vehiculului;
  • numărul de locuri înmulțit cu 75 kilograme;
  • greutatea materialelor utilizate la amenajare;
  • 90% din greutatea rezervorului de combustibil;
  • 90% din greutatea rezervorului de apă, a buteliilor de gaz.”

Iar dacă vrei să tractezi și o remorcă, trebuie să mai adaugi la lista asta 4% din masa remorcabilă. De exemplu, 120 kilograme la masa remorcabilă de 2800 kilograme, completează Laurențiu.

Tocmai de asta e recomandat să lucrezi cu un atelier de încredere cu experiență în domeniul transformării autoutilitarelor în autorulote, cu referințe și feedback de la alți clienți. Iar autorizația RAR este un criteriu obligatoriu. „Omologarea poate depăși 1.000 euro costul dosarului de omologare și al taxelor către RAR”, precizează managerul atelierului.

exteriorul unei autorulote ford transit
Chiar dacă din afară poate arăta ca o dubă obișnuită, legislația e destul de strictă privind interiorul în ceea ce privește amenajarea unei autorulote. Foto: Sfinx Camper&Conversion

La o căutare pe Google, poți da de persoane care oferă consultanță în procesul de autorizare RAR în schimbul a câtorva sute de euro, însă cel mai bine mergi pe recomandări și sfaturi de la alte persoane care au trecut prin tot procesul când e vorba să alegi cu cine vei lucra.

Ce presupune tot procesul de amenajare

Pe lângă toată complexitatea procesului de omologare și legalizare a autorulotei, dacă vrei să ți-o amenajezi în regim propriu, trebuie să ai cunoștințe cât o echipă de specialiști (sau să fii gata să le înveți de pe Youtube și alte platforme). O echipă specializată în astfel de transformări e formată dintr-un manager de proiect, un proiectant general, un proiectant pentru mobilier, un electrician auto, un specialist în sisteme de apă și gaz, un specialist care izolează vehiculul, instalează podeaua, geamurile și alte sisteme, un tâmplar, un specialist în achiziții și unul care verifică dacă totul e conform cu cerințele.

proiectare transformare autorulote
Cei de la Sfinx Camper&Conversion proiectează 3D planul de amenajare al mașinii în autorulotă

Iar etapele sunt și ele stufoase. Primul pas e să gândești designul, modul în care va arăta amenajarea pe interior. Aici trebuie să ții cont de propriile nevoi și să vii cu soluții funcționale, căci spațiul e atât de mic încât trebuie să-l folosești la maxim.

Ar putea urma mici lucrări de tinichigerie și vopsitorie, iar apoi decuparea caroseriei pentru instalarea trapelor, geamurilor și, dacă e cazul, a unui bușon de apă, a unei prize de curent, grile de ventilație și alte accesorii.

interiorul unei autorulote ford transit tapitat
Interiorul tapițat al unei autorulote Ford Transit, izolat termic și fonic. Foto: Sfinx Camper&Conversion

Abia apoi poți să te apuci de izolarea fonică și termică a vehiculului, de instalarea rezervoarelor externe și de cablajul electric interior.

Dacă vei folosi așa ceva, te poți ocupa apoi de instalarea țevilor de gaz. „Nu există legislație în România, dar utilizăm standarde germane. Evităm să instalăm sisteme pe gaz din cauza lipsei legislației”, precizează Laurențiu Simion.

După această etapă și după instalarea furtunilor de apă, poate începe placarea interioară a pereților și tavanului. Adică montarea finisajelor, mai exact. Când spațiul e gata, urmează realizarea și instalarea mobilierului (care trebuie ancorat foarte bine, insistă managerul Sfinx Camper&Conversion), instalarea geamurilor, trapelor, panourilor solare dacă ai așa ceva, a boilerului și a echipamentelor electrice, precum și aerului condiționat, a încălzitorului pe motorină și a camerelor de marșarier sau alte sisteme.

La Sfinx, de exemplu, totul începe cu ofertarea. Poți primi una standard, gândită dinainte pe tipul de vehicul pe care îl ai sau îl dorești, sau una personalizată, care se realizează contra cost. Apoi vei semna un contract și cei de la atelier vor lua în primire mașina. Se vor ocupa de design și proiectarea finală înainte de toate, și vor face și achizițiile necesare (materiale, echipamente, mobilier). La final, când transformarea e gata, se vor ocupa și de testarea sistemelor și subsistemelor, testarea vehiculului on road și off road și de igienizare, după care îți vor preda autorulota gata de străbătut drumuri.

Cât costă procesul de transformare a unei autoutilitare în autorulotă

Răspunsul pe care îl vei primi cel mai des la întrebarea „cât costă o astfel de transformare” este „depinde”. Dar există totuși niște exemple în funcție de care te poți orienta. „Prețul pentru conversii pe vehicule mici și medii poate fi și sub 10.000 euro în funcție de dimensiune și dotări”, spune Laurențiu Simion. La vehiculele mari, prețul începe de la 15.000 euro pentru o configurație standard de fabrică. Mai există și cazul camioanelor de expediție, la care doar partea de amenajare interioară care include și sistemele depășește 30.000 euro, explică el.

Iar dacă vrei ceva personalizat trebuie să fii gata pentru o investiție un pic mai consistentă. „Pentru proiecte custom, prețurile încep de la 20.000 euro și pot ajunge și la 30.000 sau 40.000 euro”, spune Laurențiu. La Sfinx Camper&Conversion, proiectarea începe de la 800 euro și poate depăși 2000 euro pentru configurații complexe cu cerințe de materiale care necesită randare 3D.

conversie rulota
Raluca Nicolae și Eugen Petcu au amenajat singuri rulota

Prețurile diferă de la proiect de la proiect, contează și materialele, și costul manoperei, și cine face totul. De exemplu, dacă îți asumi să faci totul în regim propriu, în ciuda procedurilor complicate cu legislația, scapi de costul manoperei. De exemplu, Raluca Nicolae și Eugen Petcu au investit în total aproximativ 3.000 euro în amenajarea dubei lor Renault Master II. „Dacă ai mâini iscusite, nu e deloc greu, nouă ne-a luat fix o lună de muncă la ea, cap coadă”, povestește Raluca. Norocul lor a fost că au avut spațiu și ustensile de lucru la țară la unchiul Ralucăi. După ce au terminat, s-au mutat în ea pe termen nelimitat și din 2019 colindă lumea împreună.

Și Daria Marinescu și Dragoș Toma au lucrat singuri la amenajarea autorulotei lor Ford, deși ea nu mai bătuse nici măcar un cui până atunci. Totul i-a costat 13.000 euro și câteva luni de muncă. Au cumpărat-o în 2018, iar la finalul lui august 2020 au plecat în prima lor călătorie cu ea. Au dotat-o cu antenă satelit, marchiză și suport pentru scuter, ceea ce a implicat costuri suplimentare. Și deși era deja amenajată ca autorulotă când au cumpărat-o, au schimbat totul în ea, „de la structura de rezistență, la izolație și instalație electrică, până la pereți și mobilă”. Deci e ca și cum ar fi luat-o de la zero. Acum locuiesc în ea împreună cu doi câini și străbat lumea largă.

Pe ce se duc banii

O sumă importantă se duce și la partea electrică. „Doar sistemul electric poate ajunge la 6.000 euro pentru o configurație Victron cu baterie litiu și toate accesoriile incluse plus manopera”, exemplifică managerul atelierului. Apoi, dacă vrei să-i adaugi marchiză, în funcție de dimensiuni și brand, una poate costa între 600 și 1200 euro. Un geam costă între 250 și 600 euro, și vei avea nevoie de cam patru.

Pentru confort termic, vei vrea să instalezi un ventilator. „Unul Maxxfan este între 350-400 euro”, precizează Laurențiu Simion. Dacă vrei o baie completă cu pereți în autorulotă, manopera, toaleta casetată, chiuveta și cădița plus celelalte accesorii pot ajunge și la 2000 euro, spune el.

Tot pentru confortul termic ai avea nevoie și de un încălzitor de motorină, care poate costa între 600 euro și 2.000 euro. Dacă vrei un boiler, mai costă și acela între 450 euro și 2.000 euro în funcție de tehnologie, voltaj, gaz.

Și mobilierul e destul de costisitor, căci trebuie să ai grijă și la greutatea materialelor, și la funcționalitate. „Mobilierul e realizat din placaj de plop, iar o placă de 2550 pe 1250 milimetri începe de la 150 euro, până la 250 euro. Pentru mobilier sunt necesare între patru și șase plăci, plus feronerie”, detaliază managerul Sfinx Camper&Conversion.

Dacă lucrezi cu un atelier, se adaugă și costul manoperei, care poate trece de 1.000 euro, mai ales dacă se adaugă încălzire pe bidoane, valvă de evacuare electrică sau automatizări. „Pentru configurații reduse sau incomplete putem realiza pentru un buget de minimum 10.000 euro. Sub acest prag nu este rentabil”, explică Laurențiu Simion.

Sfaturi și greșeli pe care să le eviți

În primul rând, înainte ca măcar să cauți dube pe OLX, sfatul Ralucăi Nicolae e să verifici dacă acest stil de viață e pentru tine sau nu. „În cazul în care nu ai făcut-o deja, e vital să închiriezi un van înainte pentru a vedea ce îți place și ce nu, altfel îți dai seama făcând asta și nu doar visând”, atenționează ea. În România, există servicii de închiriere rulote pentru călătorii, precum Campino și La-la.ro. La o căutare pe Google, vei descoperi că oferta e mare și ai de unde alege.

Documentează-te cât de mult poți înainte să faci marele pas. „Pe noi ne-au ajutat tare Instagramul și Youtube-ul, videourile sau tutorialele și super mult să vorbim cu oamenii care au trecut prin asta”, explică Raluca. Și la atelierul lui Laurențiu ajung uneori clienți cu treaba începută și neterminată care fac greșeli tocmai pentru că nu se documentează, spune el.

Diferența dintre o autorulotă pentru călătorit și una pentru locuit stă în dotări. „Dacă stai full time în ea, e vital să ai panouri, căldură și duș”, spune Raluca. Sunt condițiile minime fără de care o astfel de experiență te-ar putea lăsa cu un gust amar și o dorință aprigă să te întorci acasă.

Ai mare grijă la prinderi. Laurențiu Simion insistă că una dintre cele mai importante etape din montaj este ancorarea mobilierului, a panourilor solare, a marchizei, bateriilor auxiliare și a buteliei de GPL.

amenajare autorulota
Raluca și Eugen au montat parchet în autorulota lor, dar și-au dat seama că se umflă de la umezeală și acum vor să-l înlocuiască

Evită parchetul ca finisaj pentru podea. Raluca și Eugen regretă acum că nu au ales un material mai rezistent la umezeală, cum e linoleumul. „Noi cum punem apă din interior, nu ne conectăm din exterior, mai curge și se umflă parchetul. Sau de la frigider când se decongelează”, explică ea.

Foto principală: Daria Marinescu&Dragoș Toma

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ULTIMELE ARTICOLE
icon

Dani Oțil face pentru prima dată turul casei lui din Corbeanca, plină cu pove...