ECO

bonapp.eco, aplicația prin care poți cumpăra alimente cu 80% mai ieftine

    Ai la dispoziție o aplicație care te conectează cu restaurantele, cafenelele și supermarketurile care au un surplus de produse și alimente ce riscă să ajungă la gunoi. Prețurile în aplicație sunt cu 40% – 80% mai mici și îți ridici singur comanda, pentru a avea un impact mai mic asupra mediului. Aplicația e disponibilă deocamdată numai în București. 

    „În România, 40% din banii unei familii sunt cheltuiți pentru alimente, aproape jumătate din buget. În Franța și în Germania, numai 10%”, îmi atrage atenția la telefon Grégoire Vigroux. „Și când te uiți la statisticile globale, constați că 40% din mâncare este aruncată”, adaugă el.  

    risipă alimente
    Cum arată aplicația bonapp.eco.

    Grégoire este francez și a ajuns prima dată în România la 11 ani, în 1991, după ce tatăl său a primit un job. Deși țara abia ieșise din comunism, el are amintiri plăcute din cei trei ani petrecuți aici și relații solide care durează și azi. Și-a promis că o să se întoarcă. La 26 de ani a făcut un training la Ambasada Franței la București, apoi a migrat spre zona de business, în care își făcuse studiile. Acum vorbește bine limba română și este implicat ca investitor sau co-fondator în 21 de companii. Cel mai nou start-up este bonapp.eo, o aplicație care pune în contact consumatorii cu cafenele, restaurante, supermarketuri și hoteluri care au surplus de mâncare, cu scopul de a reduce mâncarea aruncată 

    „Regula mea în societate, ca antreprenor, este să aduc soluții când văd probleme. Am identificat problema asta, risipa de alimente, și am vrut să aduc o soluție prin tehnologie”, a spus acesta. Soluția exista deja, așa că nu a trebuit inventată, ci doar analizată.

    În Danemarca a fost lansată în 2016 aplicația Too Good To Go, care are aproape 48 de milioane de utilizatori în 17 țări și care a salvat 102 milioane de porții de mâncare ce ar fi ajuns la gunoi. Grégoire și cei doi parteneri ai săi de business au studiat aplicația din Scandinavia și încă una din Franța, le-au văzut punctele forte, dar și unde este loc de îmbunătățit. Cu o investiție de 100.000 de euro, au lansat la începutul lunii noiembrie 2021 bonapp.eco, care le oferă clienților (deocamdată numai din București) posibilitatea de a alege produse de la 35 de parteneri – printre care Penny, Starbucks, Cora, Tucano Coffee -, cu prețuri cu 40 – 80% mai mici. 

    Risipa alimentară în România  

    Este greu de spus ce cantitate de mâncare trimite România la groapa de gunoi. Potrivit lui Aurel Simion, secretar de stat în Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, aproximativ 2,55 milioane de tone de hrană, anual – în special mâncare gătită, fructe şi legume.

     Un studiu realizat de cercetători din patru universități din România, Macedonia de Nord și Republica Moldova, vorbește despre 5 milioane de tone pe an. Organizația Națiunilor Unite se arată însă mai reținută – 1,3 milioane de tone de tone -, însă evaluează datele oferite de țara noastră ca fiind „de încredere foarte scăzută”.  

    Voia să vadă ce șanse ar avea o aplicație asemănătoare Too Good To Go în România, astfel că Grégoire a apelat la Roxana Buzețelu, care are două comunități cu peste 13.000 de membri, Micile Bucurii și Loc de Troc. În jur de 300 de persoane au acceptat să participe la focus grupuri și să testeze aplicația înainte să fie lansată.  

    După ce au primit confirmarea că ideea lor este bună, cei trei parteneri de business au făcut, pe baza răspunsurilor, un portret al utilizatorului: locuiește în mediul urban, are cont bancar, își dorește să cumpere alimente de calitate și, totodată, să economisească bani. 

    „Din cercetarea noastră am aflat că mulți oameni din București cumpără oricum mâncarea pentru aceeași zi sau pentru zilele următoare, nu cumpără în avans cu o săptămână, două. Soluția noastră este bună și pentru retaileri, pentru că aruncă multă mâncare”, a mai spus Grégoire.   

    Cum funcționează bonapp.eco  

    În momentul în care un comerciant estimează că are mai multe produse perisabile sau meniuri decât poate vinde în ziua respectivă, le listează pe aplicație sub formă de meniu sau de „surprise box” (o cutie în care se află produse variate). Oferta de produse conține produse alimentare din supermarketuri, mic dejun hotelier, produse proaspete de patiserie, alimente de la producători români, pizza, mâncare franțuzească sau indiană.

    Utilizatorul, care vede în aplicație ce conține un meniu sau ce categorii de produse se află într-o cutie, își ridică apoi singur comanda de la restaurant, hotel sau supermarket. Sumele pe care le achită consumatorul sunt cu 40% – 80% mai mici decât prețurile inițiale ale produselor.  

    „Nu facem livrări pentru că vrem să avem un impact cât mai mic asupra mediului. Ar fi contraproductiv să facem livrare, pentru că ce vrem este să avem un impact pozitiv legat de schimbările climatice”, a spus co-fondatorul. 

    Va fi disponibilă în curând și în Cluj, urmând și alte orașe mari – după numărul de locuitori. Antreprenorii și-au propus ca până la sfârșitul anului 2023 să atragă 5.000 de parteneri în aplicație și să vândă 30 de milioane de cutii cu produse care altfel ar ajunge la gunoi.   

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    ULTIMELE ARTICOLE
    icon

    TUR VIDEO Acest duplex este definiția frumuseții: minimalism, uși ascunse în...