LIFE

În curând vei putea să-ți controlezi toate electrocasnicele smart din casă printr-o singură aplicație

    Imaginează-ți următorul scenariu. Cum ar fi ca frigiderul pe care îl ai în casă, aparatul de aer condiționat, mașina de spălat și cuptorul să poate fi controlate dintr-o singură aplicație, chiar dacă sunt de la branduri diferite. Acest lucru poate să devină realitate mai repede decât crezi. Mai mulți producători de electronice și electrocasnice s-au pus la aceeași masă și încearcă să rezolve problema interconectivității.

    Sigur, unele electronice și electrocasnice pot fi deja controlate prin asistenții virtuali de la Amazon, Google sau Apple. Însă, această nouă inițiativă vrea să facă mai ușor de controlat un tip de electrocasnic de la un anumit brand cu o aplicație de la un alt brand.

    Home Connectivity Alliance (HCA) este o organizație din care fac parte mai multe companii și branduri de electrocasnce. Între acestea se numără: Arçelik (cu brandurile Beko, Grundig și Arctic), Electrolux, Haier, GE Appliances, LG Electronics, Samsung, Trane sau Vestel (cu brandurile Toshiba, Daewoo). Scopul organizației este să găseacă o metodă eficientă prin care produsele lor să poată fi controlate de pe aplicațiile dedicate ale oricărui membru.

    Demersurile în acest sens au luat start la începutul anului. HCA a reușit astfel, cu infrastructura și API-urile existente, să conecteze 15 tipuri de produse de la cele 13 companii. Planurile de viitor ale alianței, prezentate la IFA Berlin, se leagă de diversele comenzi și funcționalități care se pot adăuga în aplicațiile oricărui brand, dar și pe eficiența energetică. Iar produsele vizate sunt electrocasnicele mari, produse pentru încălzire, ventilare și aer condiționat și televizoare.

    aplicatie electrocasnice shutterstock
    Electrocasnicele smart ale viitorului de la un anume brand vor putea fi controlate și din aplicațiile native ale ale altui brand Foto: Shutterstock

    Cum sunt controlate electrocasnicele smart

    În practică, pentru producători, lucrurile par ușor de înțeles. Ce înseamnă această schimbare pentru consumatorul de rând? Am discutat mai multe cu Vlad Andriescu, redactor-șef la start-up.ro.

    Înainte de orice, să înțelegem mai bine cum pot electronicele și electrocasnicele să fie controlate mai ușor. La bază e vorba despre un set de tehnologii care facilitează controlul unui produs din aplicația unui brand diferit. Un exemplu la care te poți raporta, evidențiat de Vlad Andriescu, este dat de căștile Bluetooth care se pot conecta conecta atât la un iPhone, cât și la un Android, indiferent de la ce producător este.

    „Protocolul tehnologiei Bluetooth este unul folosit de toți producătorii de pe piață care au înțeles că e mai util să folosești tehnologii care comunică între ele pentru a ajuta utilizatorii”, explică Vlad.

    Din moment ce electrocasnicele smart abia recent au început să prindă avânt, fiecare producător și-a dezvoltat propriile tehnologii, fără să ia în considerare interconectivitatea. Însă, lucrurile se vor schimba de acum încolo.

    „Pe măsură ce apetența oamenilor pentru electrocasnice smart crește, producătorii realizează că nu vom avea frigider, mașină de spălat și aer condiționat de la același producător. Dar ne vom dori să le controlăm pe toate nu din cinci aplicații, ci dintr-una singură. Așadar, le vor face să comunice, deschid protocoalele pentru ca aceste dispozitive să vorbească o limbă comună”, arată Vlad Andriescu.

    Urmează o schimbare: electrocasnicele smart vor deveni mainstream

    Pentru piața electrocasnicelor, inițiativa HCA va însemna schimbarea unei paradigme: dispozitivele smart vor deveni mainstream. Schimbarea nu se va produce treptat, dar totul se va întâmpla ca în cazul smartphone-urilor. „Primele smartphone-uri erau scumpe, dar treptat tehnologia s-a democratizat, au apărut mai mulți producători și mai multe categorii de preț. Așadar, mai mulți ani de acum încolo vom avea o piață mixtă, electrocasnice clasice și electrocasnice smart, dar treptat ne vom duce doar spre o lume smart și conectată, cu prețuri pentru toată lumea, de la producători cât mai diverși”, spune Vlad.

    Totodată, pe termen lung, brandurile din această alianță vor avea de câștigat pentru că pornesc împreună de la o bază sigură. Și deși pare contraintuitiv să lucreze laolaltă din moment ce sunt concurenți, producătorii au nevoie de o piață stabilă înainte de orice.

    „Luând exemplul industriei auto, am văzut alianțe între BMW și Mercedes pentru dezvoltarea de platforme comune pentru mașini electrice, alianțe pentru dezvoltarea de servicii de micromobilitate. Și deși pare imposibil ca BMW și Mercedes să colaboreze, și-au dat seama că mai întâi trebuie să aibă o piață stabilă, iar apoi să concureze”, mai spune Vlad.

    Beneficiile unei aplicații comune pentru electrocasnice smart

    Pentru utilizatori, acest nou standard va însemna diversitate. Vei putea astfel să alegi orice producător dorești pentru că în acest nou ecosistem se vor regăsi atât branduri premium, cât și branduri mai ieftine. Iată o serie de beneficii care vin odată cu această inițiativă, expuse de Vlad Andriescu:

    • Standarde unitare pentru conectarea dispozitivelor electrocasnice la internet;
    • Mai multă siguranță cibernetică;
    • Mai multe opțiuni pentru utilizatori;
    • Simplificarea înțelegerii ideii de electrocasnice smart pentru utilizatori;
    • Capacitatea de a scădea prețurile pe piață pentru că vor apărea mai multe opțiuni din mai multe segmente de la producători cât mai diverși;
    • Capacitatea de a avea o casă inteligentă fără a avea și zece aplicații pentru ea.

    Ce șanse de reușită are o aplicație comună pentru electrocasnice smart

    Șansele de reușită pentru această inițiativă vor depinde, de asemenea, și de momentul în care principalele nume din industria de electronice și electrocasnice vor dori să ia parte la proces. „Pentru că de fiecare dată în istorie când au fost introduse standarde au fost mai multe care au mers în paralel, unul dintre ele va deveni majoritar și va câștiga”, arată Vlad Andriescu.

    Aceeași reușită va depinde și de felul în care consumatorii vor alege și vor privi viitoarele electrocasnice. „Treptat, utilizatorii vor dori mai mult de la electrocasnice. Vor dori aplicații, conectare la alte sisteme pe care le au în locuință, atunci cerința nu va mai fi doar un televizor mai mare, un congelator mai bun sau un cuptor cu microunde elegant. Clienții vor veni în magazin și vor întreba «Se conectează la X, Y, Z?». Dacă da, atunci vor fi mai înclinați să aleagă”, încheie Vlad.

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    icon

    Creditele ipotecare ale viitorului sunt online și deja le poți obține mult ma...