Cum să îți transformi pasiunea pentru design interior în business: „Primii 10 ani de arhitectură au fost o bătălie”
Pasiunea pentru designul de interior poate porni acasă și, pentru cei mai ambițioși, poate ajunge la stadiul de business. Antreprenoriatul în domeniul designului de interior și al arhitecturii vine, însă, cu o mulțime de pași antemergători implementării propriu-zise a conceptului propus de designer, despre care nu înveți la un curs obișnuit de design. Alina Vîlcu, arhitect Piano:terra și co-fondator al școlii de design Inside Academy, ne-a povestit ce a învățat din experiența ei de 20 de ani și ce are de dat mai departe celor care aspiră la o carieră în domeniu.
„Dușul rece” de la început de drum
Un lucru mai puțin știut despre Alina este că înainte de a fi arhitect, a lucrat în publicitate timp de cinci ani. Ulterior, schimbarea traseului profesional a venit cu multe provocări și obstacole. „Primii 10 ani de arhitectură au fost o bătălie; o bătălie pentru a putea plăti câteva salarii, o chirie, pentru a găsi clienții care să valorizeze serviciile de design și arhitectura”, povestește ea.
Deși avea experiență pe partea de comunicare și project management dobândită din perioada în care a lucrat în publicitate, s-a „lovit” de noi provocări când a încercat să o implementeze în businessul propriu. „Am citit destul de multe «bestseller-uri» despre cum să crești afacerea, cum să faci marketing, cum să motivezi o echipă. Am fost la câteva cursuri și după toate astea am avut un duș rece când mi-am dat seama că tot ce aflu din cărți sau exemple din alte piețe mature și educate, nu pot fi aplicate în piața din România”, explică Alina.
Cum te adaptezi la o piață atipică?
Când vorbește despre piața din România, arhitecta nu se referă numai clienți – beneficiarii proiectelor de design -, ci și la designeri. „Este o relație ambivalentă în care prea puțini designeri se valorizează și chiar mai puțini au înțelegerea clară a serviciilor pe care ei le prestează, ce impact au ele în viața clienților și care este procesul din spatele lor”, subliniază Alina.
O altă problemă pe care a identificat-o în timp a fost competivitatea. Mai precis, „competivitatea prost înțeleasă, în care întoarcem spatele unul către celălalt, ne uităm pe furiș, cu invidie, nu împărtășim informații și experiențe și evident, nu colaborăm”. Alina crede cu tărie în principiul conform căruia ideile se amplifică atunci când oamenii se adună împreună și i-ar plăcea ca asta să se întâmple des în domeniul în care activează.
Business versus pasiune
Revenind la pasiunea pentru design, când introduci tot ceea ce vine la pachet cu responsabilitatea unui business în ecuație, relația ta cu designul poate deveni una complicată. „Mă gândesc mult în ultima vreme la ce a zis Omid: în ce măsură businessul care a pornit ca o pasiune poate rămâne o pasiune. Și dacă pasiunea dispare, în ce se transformă businessul?”, spune Alina.
Deși nu a găsit în tot acest timp răspunsul la întrebare, a găsit, în schimb, o strategie care funcționează. „Cred că dacă ai cunoaștere, curiozitate, dacă practici zilnic ce înveți și ce crezi, ajungi să uiți de tine atunci când te cufunzi într-un proiect și asta este cel mai mișto lucru. Și apoi, odată ce prinzi încrede în tine, ai puterea să te deschizi către oameni, fie ei clienți, colegi, furnizori și să te bucuri de fiecare întâlnire”, explică arhitecta.
Și mai e un lucru. „Cred că cea mai strategică decizie de business pe care am luat-o a fost să angajez pe cineva care să se ocupe de partea operațională a firmei. Am făcut asta pentru a putea lua decizii în cadrul firmei care să nu fie sub presiunea cash flow-ului și care să fie ancorate în valorile după care îmi ghidez viața”, spune Alina.
Despre Inside Business Masterclass
Iar fiindcă acestea sunt doar o parte din lucrurile pe care le-a învățat și pe care vrea să le dea mai departe, Alina și Omid Ghannadi, arhitect și cofondator Inside Academy, au pus la punct un masterclass de business în domeniul designului care îți oferă toate informațiile de care ai nevoie dacă vrei să devii antreprenor în domeniul designului de interior.
5 lucruri pe care le vei învăța la Inside Business Masterclass
Cursul oferă educație antreprenorială cu studii de caz ancorate în realitatea industriei și informații despre partea fiscală, informații contractuale, modalități de ofertare și structura echipei.
1. De la ofertă la contract, simplu și eficient. Cum pregătești o ofertă și un timing și cum le încadrezi într-un contract. „Vom oferi un model de contract pe care îl folosim noi, precum și un model de ofertă”, spune Alina.
2. Poziționare pe piață și clienți țintă. Cum te poziționezi într-o piață eterogenă și competitivă, cum identifici clienții țintă și cum faci “new business”.
3. Structura unei firme de design. Adevărul. Cum este organizată o firmă de design și arhitectură, cum se împart responsabilitățile în echipă și care este procesul din spatele unui proiect.
4. Portofoliu și branding: cum să te faci cunoscut. Pașii corecți pentru alcătuirea unui portofoliu și strategii de promovare sustenabilă, cu unelte specifice social media.
5. Fiscalitate și cash flow: ce trebuie să știi. Care este cea mai potrivită formă de organizare fiscală, care sunt taxele aferente și cum îți gestionezi cash flow-ul.
Masterclassul are loc pe 23 noiembrie 2024, în București, la Sala Mezanin din Palatul Universului. Prețul participării este de 600 lei, iar pentru mai multe detalii poți accesa site-ul Inside Academy.