Din espressor în vitrină: cum au fost folosite capsulele de cafea pentru două instalații de artă
Combustibil, dar și sursă de inspirație: asta a fost cafeaua pentru artistul și arhitectul Vlad Țenu într-un proiect-manifest pentru sustenabilitate inițiat de Nespresso și curatoriat de Galeria Galateca.
Cunoscut pentru lucrările sale care îmbină arhitectura, designul, moda și tehnologia, Vlad a fost invitat să creeze două instalații de artă din materiale reciclate și capsule de cafea Nespresso, în campania „Fapte înainte de toate”.
„Conceptul pe care l-am dezvoltat pentru acest proiect a plecat de la studiul unor pattern-uri din natură care au căpătat forme organice tridimensionale și au fost realizate din materiale reciclate, cu evitarea risipei în procesul de fabricație”, precizează artistul. Printre materialele folosite se numără lemnul, cartonul, hârtia colorată, pluta, dar și o serie de broșuri și capsulele de cafea Nespresso.
Drumul de la concept, la instalație
Cele două instalații au ca temă lucrul cu litere volumetrice. Textul „Fapte înainte de toate” reprezintă manifestul de sustenabilitate Nespresso și a fost transpus într-o formă 3D în care fiecare literă e descompusă „într-o serie de basoreliefuri colorate”. „Intenția mea a fost de a da o impresie pozitivă lucrării, acea idee ușor nostalgică de bucurie a orelor creative din școala primară și lucrul cu acele cartoane colorate folosite în colaje și desenele pe care le făceam atunci”, explică Vlad Țenu.
A doua instalație este materializarea tridimensională a literei „R”, inițiala cuvântului reciclare. Îndemnul la reciclare este însăși esența campaniei Nespresso. „Acest manifesto înglobează angajamentele Nespresso în ceea ce privește reciclarea, reducerea consumului și refolosirea resurselor, alături de susținerea fermierilor de cafea și neutralizarea amprentei de carbon a fiecărei cești de cafea până la finalul anului viitor”, spune Sonia Năstase, Business Executive Officer Nespresso România.
Realizarea lucrărilor are în spate un proces creativ complex. „Conturarea ideilor, schițele, simulările în 3D precum și fabricația au durat aproximativ două luni – drumul de la idee și până la finalizare”, precizează Vlad. La implementare a participat și echipa Galateca și totul a durat două săptămâni.
Cele două instalații sunt expuse în locațiile Nespresso Boutique Dorobanți și Nespresso Boutique Băneasa Shopping City până pe 4 aprilie. Ele sunt menite să le reamintească iubitorilor cafelei Nespresso să recicleze capsulele utilizate, folosind infrastructura de colectare și reciclare care le este pusă la dispoziție gratuit în cele șase magazine și puncte de vânzare Nespresso din București și Cluj, sau prin curier.
Sustenabilitate în fiecare ceașcă
„Sistemul cafelei porționate le oferă iubitorilor de cafea posibilitatea de a prepara băutura preferată utilizând exact cantitatea de resurse necesare – cafea, apă, energie electrică – fără nicio risipă. Este important ca fiecare porție de cafea să fie ambalată în așa fel încât aceasta să-și păstreze prospețimea și calitățile neschimbate”, explică Sonia Năstase, acesta fiind și motivul pentru care ambalajele sunt făcute din aluminiu.
„Este însă și mai importantă modalitatea prin care gestionăm aceste ambalaje și le asigurăm circularitatea – reducând risipa, refolosind și reciclând”, adaugă Sonia.
În prezent, o mare parte din sortimentele de cafea pentru acasă sunt ambalate în capsule realizate cu 80% aluminiu reciclat. Planul Nespresso este ca, până la finalul anului 2021, întregul portofoliu de sortimente de cafea să fie realizat astfel.
Grijă pentru fermierii de cafea și responsabilitate față de mediu
Nespresso colaborează cu peste 110.000 fermieri, în 15 țări producătoare de cafea, prin intermediul Programului AAA Sustainable Quality™. Alături de partenerii de la Rainforest Alliance, Nespresso realizează proiecte prin care comunitățile de fermieri implementează soluții de agricultură regenerabilă ghidați de agronomii Nespresso, în parteneriat cu Rainforest Alliance. „Este foarte important pentru noi să ne asigurăm că acțiunile noastre generează un impact pozitiv și contribuie la protejarea mediului înconjurător”, spun reprezentanții Nespresso.
Obiectivul Nespresso este ca nu mai târziu de 2022 orice ceașcă de cafea Nespresso, atât din gama pentru acasă, cât și din cea profesională, să aibă o amprentă de carbon neutră. „Acest obiectiv ambițios a venit să completeze acțiunile pe care Nespresso le-a întreprins în ultimii 10 ani pentru a-și reduce emisiile de carbon și a le compensa pe cele rămase prin reîmpăduriri”, completează aceștia.