De la specialiști

Cum să faci poze cât mai profi cu telefonul în locuința pe care vrei s-o vinzi sau să o închiriezi

Când vrei să vinzi sau să închiriezi o locuință, pozele pe care le pui în anunț cântăresc enorm în decizia oamenilor de a te suna sau nu pentru o vizionare. Cu cât lumina e mai bună și unghiul mai potrivit, cu atât pui mai mult în valoare spațiul. Sau poate îți dorești să faci poze mai bune pentru Instagram și nu te pricepi la fotografie de interior. Avem sfaturi pentru toate nevoile.

Să faci poze de interior cu telefonul nu e chiar ideal, dar există câteva trucuri concrete pe care le poți urma pentru a-ți îmbunătăți semnificativ fotografiile. Ți le dă un arhitect care a fotografiat în ultimii ani aproximativ 300 de spații și care tocmai a lansat o carte despre asta.

Sabin Prodan stă în București, are 32 de ani și a absolvit Facultatea de Arhitectură în 2014. A fotografiat prima dată un interior în 2015, iar din 2017 a început să facă asta în mod susținut. La începutul anului 2021, a lansat Albumul „100+ DOS AND DON’TS IN INTERIOR PHOTOGRAPHY”, cu sfaturi practice despre fotografia de interior, împărțite pe mai multe capitole. În album, Sabin povestește despre echipament, discuțiile cu clientul, pregătirea spațiului, compoziție, post-procesare, și ilustrează sfaturile cu fotografii pe care le-a făcut în perioada 2016-2019.

Înainte să testezi sfaturile despre lumină și încadrare, gândește-te bine ce urmează să faci cu imaginile și cui te adresezi, apoi ce anume vrei să surprinzi, care sunt elementele care fac din spațiul pe care îl locuiești un loc special, unic și al tău. Renunță la ce nu aduce un plus de valoare sau este mai puțin relevant (periuțe de dinți din baie, cosmetice), lasă spațiul să respire și așteaptă momentul în care lumina să se potrivească viziunii pe care ți-ai format-o legat de căminul tău.

Album fotografie de arhitectura - Sabin Prodan (2)
Coperta și interiorul Albumului despre fotografia de interior, lansat de Sabin.

 

 

Cum să fotografiezi interioare cu telefonul

Pentru rezultate cât mai bune atunci când fotografiezi cu telefonul, Sabin îți recomandă să folosești un trepied împreună cu declanșarea cu temporizator. Această setare îți permite să ai un interval de timp, de regulă două sau zece secunde, între momentul în care apeși pe buton și declanșare, timp în care, dacă ai mișcat telefonul, la apăsarea butonului setarea îi va permite să se oprească și să înregistreze o imagine clară.

„În momentul în care poți să replici aceeași încadrare de mai multe ori și să faci schimbări între declanșări (să miști obiecte, să explorezi diferite scenarii de iluminat sau chiar să adaugi siluete în cadru), vor apărea o mulțime de oportunități, cu atât mai mult dacă ulterior aceste imagini vor fi editate împreună.” Mai multe sfaturi despre cum să fotografiezi cu telefonul găsești pe blogul lui Sabin.

Cum te ajută liniile de ghidare (grid lines)

Liniile de ghidare pe care le are orice telefon (le activezi din setări) te ajută să aliniezi verticalele și, dacă încadrezi imaginea perpendicular pe verticala camerei, vei avea toate verticalele paralele, eliminând din distorsiunea care poate să apară.

„Chiar și așa, cu cât camera este mai amplă, poate apărea o distorsiune către extremitățile imaginii. Dacă o imagine pare totuși exagerată, chiar și cu verticalele paralele, recomand să restrângi încadrarea prin zoom și să faci câțiva pași în spate. Trepiedul ajută doar prin faptul că, odată ce alegi o poziție în care să stea telefonul, el va rămâne nemișcat.”

Cum lucrezi cu lumina

Nu este fotograf care să nu facă referire la lumină, ea este cel mai important element într-o fotografie. Lumina pe care o dorești într-un spațiu poate dicta momentul ideal în care să fotografiezi.

Amenajare living Piano:terra
Un living amenajat de Piano:terra și fotografiat de Sabin, în care lumina naturală, prezentă din belșug, aduce un plus de valoare cadrului.

„De multe ori, prefer să fotografiez doar cu lumină naturală. Atmosfera dată de diferite corpuri de iluminat, deși poate fi plăcută ochiului, aparatului de fotografiat îi poate juca feste atunci când există temperaturi de culoare diferite. Dacă se dorește ca toate luminile să fie aprinse, varianta care oferă cel mai mult control asupra rezultatului este să fotografiezi cu fiecare lumină aprinsă separat și să recompui imaginea ulterior, în post-procesare”, spune Sabin.

În ce moment al zilei să faci pozele? Răspunsul depinde de interiorul pe care îl fotografiezi: dacă amenajarea pune accent pe lumina artificială, poate ideal ar fi să o fotografiezi după apus, dar dacă ai un dormitor cu o zonă de citit care este luminată la răsărit, atunci ar fi păcat să ratezi asta. Cu cât momentul în care este surprins interiorul este mai special, cu atât fotografia va fi mai sugestivă.

Cum să compui cadrul

Fie că faci fotografii diagonale (din colțul unei încăperi) sau frontale, încearcă să ai compoziții echilibrate. O regulă foarte simplă de urmat și ținut mine e ca spațiul gol din stânga să fie egal cu cel din dreapta, iar tavanul să fie mai mare decât pardoseala.

Sabin începe prin a „citi” spațiul: dacă este îngust, larg, înalt sau jos. Principiile de compoziție pe care le folosește sunt similare, fie că vrea să surprindă tot cadrul sau doar un detaliu. Diferența e că fotografiile de detaliu încearcă să le reducă la doar câteva elemente juxtapuse geometric, dar din care să se înțeleagă totuși funcționalitatea spațiului:

„Îmi dau seama ce pot să surprind care să fie reprezentativ, unic. Îmi plac fotografiile frontale mai mult decât cele diagonale, așa că încep prin a mă poziționa în axul pereților sau în axul pieselor mai importante de mobilier, în funcție de care ajustez și înălțimea de la care fotografiez. În ultimă instanță, ajustez distanța focală. Încerc să mă dau cât mai în spate și să mă apropii cât mai mult prin zoom. Deși folosesc un obiectiv ultra-wide, încerc să nu abuzez de el, fiindcă distorsiunile de perspectivă ce pot apărea ar denatura imaginea.”

Album fotografie de arhitectura - Sabin Prodan (1)
Holul duplexului amenajat de arhitecții Ilinca Rădulescu și Omid Ghannadi, fotografiat de Sabin Prodan.

Ce trebuie să știi despre culori

Lumina poate împrumuta din culoarea suprafeței prin care trece sau a obiectului în care se reflectă, un proces care se numește „color-casting”. Dacă vrei să redai cu fidelitate culorile existente în realitate, poți face asta în post-procesare, cu ajutorul softului de editare, reglând nuanțele „fie pe canale de culoare, fie prin alegerea balansului de alb, în funcție de temperatura luminii. Cu cât sunt mai multe surse de lumină care au temperaturi de culoare diferite, cu atât imaginea va fi mai greu de controlat. În timpul ședinței foto poți face modificări doar dacă influențezi felul în care este luminat spațiul, ceea ce nu este imposibil.”

Cum să jonglezi cu oglinzile

Mai ales la fotografiile din băi, oglinzile sunt o reală provocare. Sabin încearcă să încadreze imaginea astfel încât să nu apară trepiedul sau camera în oglindă. „Atunci când nu se poate, voi așeza trepiedul astfel încât să nu se suprapună pe o textură, ca să îmi fie mai ușor să șterg aparatul/trepiedul în post-procesare. Iar dacă și asta este imposibil, voi face o fotografie separată pentru a putea combina două imagini, una cu și una fără trepied. Fiindcă prefer de cele mai multe ori să fiu eficient în timpul ședinței foto, nu apelez la un obiectiv tilt&shift care, deși ar simplifica procesul de editare, mi-ar îngreuna procesul fotografic” explică el

Sabin Prodan gif

Un obiectiv tilt&shift îți permite să miști (shift) sau să rotești (tilt) obiectivul față de senzor, desigur într-o anumită limită. În alte tipuri de fotografie, este recunoscut pentru efectul de miniatură, dar în cazul fotografiei de interior este util fiindcă îți dă posibilitatea să fotografiezi un obiect frontal chiar dacă ești câțiva pași mai în stânga sau mai în dreapta.

Sabin Prodan
Sabin Prodan, arhitect și fotograf

Extra tip: Pentru fotografiile de arhitectură și design interior, profesioniștii folosesc de obicei obiective wide și ultra-wide, care oferă un unghi de cuprindere foarte mare iar pe alocuri, la detalii, pot folosi și teleobiective. Sabin a început cu un obiectiv de 8-16 mm de la Sigma, pus pe un Canon 600D, după care a trecut la un Tamron 15-30 mm pe Canon 5d Mark IV iar acum folosește un obiectiv ceva mai ușor (aproximativ 615 grame), un Canon 16-35mm.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
icon

Din espressor în vitrină: cum au fost folosite capsulele de cafea pentru două...