Construcția unui garaj în curte aduce valoare suplimentară proprietății și un plus de protecție pentru autoturism. Pentru a fi legal, proiectul unui garaj trebuie să respecte normele locale și să aibă toate autorizațiile. Uite ce presupune construcția unui garaj în curte, de ce ai nevoie de autorizație pentru un astfel de proiect și ce costuri estimative implică. Mai multe detalii, în articol.
Când este nevoie de autorizație pentru construcția garajului în curte
Pentru mulți proprietari de case, ideea de a avea un garaj în curte reprezintă o investiție pe termen lung în confort și siguranță.
Un garaj bine proiectat îți protejează mașina de ploaie, zăpadă, grindină sau de soarele arzător de vară. În plus, poate deveni un spațiu multifuncțional: loc de depozitare pentru biciclete, unelte și echipamente de grădinărit sau chiar un mic atelier. Dincolo de partea practică, un garaj bine integrat în curte adaugă valoare proprietății și o face mai atractivă pe piața imobiliară, dacă vânzarea proprietății este luată în calcul, pe viitor.
Totuși, înainte să te apuci să construiești efectiv un garaj în curte, există câteva aspecte esențiale pe care trebuie să le știi.
În România, construcția unui garaj este tratată din punct de vedere legal la fel ca ridicarea oricărei anexe gospodărești, conform Legii nr. 50/1991. Astfel, în majoritatea cazurilor, este nevoie de autorizație de construire, emisă de primăria de care aparții.
Excepțiile sunt rare și se referă, în general, la construcții provizorii sau la adăposturi foarte mici, fără fundație. Așadar, primul pas este să verifici regimul juridic al terenului și să obții un certificat de urbanism. Acesta îți spune clar ce ai voie să construiești pe parcela ta, ce distanță trebuie să păstrezi față de garduri și vecini și dacă ai nevoie de avize suplimentare – de exemplu, de la compania de electricitate sau de la pompieri.
Chiar și pentru o construcție relativ mică, aceste etape birocratice pot dura câteva luni, așa că ia în calcul timpul necesar pentru obținerea tuturor documentelor.
La fel de important, este recomandat să stabilești din timp ce fel de garaj îți dorești: unul atașat casei, care poate fi încălzit și folosit iarna, sau unul independent, mai simplu, doar pentru adăpostirea mașinii.
De asemenea, planifică un buget realist, care să includă nu doar materialele și manopera, ci și costurile pentru proiect, avize și autorizații, precum și un fond de rezervă pentru aspecte neprevăzute ale proiectului.
Cum obții autorizația pentru garaj
Procesul de obținere a autorizației de construire nu este complicat, dar necesită atenție și răbdare. Totul începe, așa cum am menționat cu certificatul de urbanism, pe care îl soliciți la primărie. Acest document îți oferă informațiile de care ai nevoie pentru a putea continua: ce suprafață poți ocupa, care sunt retragerile față de limitele de proprietate și ce avize trebuie obținute înainte de a depune dosarul final.
Pasul următor este întocmirea proiectului de către un arhitect sau o firmă de proiectare. Documentația tehnică pentru autorizare (DTAC) conține planuri de situație, memoriul tehnic și toate detaliile necesare pentru a demonstra că viitoarea construcție respectă normele legale.
În funcție de ceea ce scrie în certificatul de urbanism, este posibil să ai nevoie de avize suplimentare: de la apă-canal, gaze, electricitate sau chiar de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU), dacă garajul va fi de mari dimensiuni.
După ce ai toate aceste documente, depui dosarul complet la primărie. Termenul legal pentru eliberarea autorizației este, de regulă, de 30 de zile de la depunerea actelor, însă în practică acest termen poate varia.
Costul autorizației se calculează ca procent din valoarea totală a lucrărilor – de obicei 0,5% pentru construcțiile rezidențiale, ceea ce înseamnă câteva sute de lei pentru un garaj de dimensiuni obișnuite. Autorizația este valabilă un an și poate fi prelungită dacă nu reușești să începi lucrările în acest termen.
Merită menționat că ridicarea unei construcții fără autorizație este considerată contravenție și poate atrage amenzi considerabile, precum și obligația de a obține autorizație de regularizare sau, în cazuri extreme, de a desființa construcția.
Cât costă să construiești un garaj
Costul unui garaj poate varia semnificativ, în funcție de dimensiuni, materialele folosite și dotări.
Pentru început, ia în calcul costul proiectului, care poate fi între 1.000 și 2.000 de lei pentru un garaj de 20 metri pătrați, dacă este nevoie doar de DTAC. Dacă alegi și proiect tehnic detaliat (PT), suma poate urca la câteva mii de euro, mai ales dacă lucrezi cu o firmă de arhitectură.
În ceea ce privește execuția, prețurile din piața actuală variază între 100 și 300 euro/metru pătrat pentru variantele economice și pot ajunge la 700 – 800 euro/metru pătrat pentru un garaj bine finisat, cu ușă secțională automată, acoperiș izolat și eventuale spații de depozitare suplimentare.
Pentru un garaj standard de 20 metri pătrați, asta înseamnă un cost total de la aproximativ 15.000 lei pentru varianta simplă, până la peste 80.000 lei pentru o variantă complet echipată și izolată.
Atenție: Nu omite costurile mai puțin cunoscute – transportul materialelor, eventualul studiu geotehnic, amenajarea unei rampe de acces sau branșarea la curent, dacă nu ai deja o sursă în curte. De asemenea, e bine să pui deoparte între 10 și 15% din buget pentru cheltuieli neprevăzute pentru că experiența în teren arată că aproape întotdeauna apare ceva care nu a fost prins în devizul inițial.