Spații neconvenționale

O artistă și-a construit atelierul de ceramică pitit printre dealuri, cu vedere la barajul Paltinu

    Într-un atelier pitit printre dealuri înverzite, în comuna Șotrile, județul Prahova, o artistă creează obiecte din ceramică sub numele „Îngeri și Zmei”. Cea care se ocupă de tot proiectul, de la crearea produselor, până la promovarea și vânzarea lor în cadrul diverselor târguri de profil este Irina Amza. Aceasta este povestea ei!

    Irina Amza a lucrat o perioadă într-o companie care activează în domeniul designului de interior, dar în 2015, a luat hotărârea să pornească, pe cont propriu, o mică afacere cu profilul producție ceramică. A aplicat pentru fonduri europene și i-a fost aprobat proiectul în 2016, iar în 2017 a început implementarea lui. Construcția atelierului a durat mai mult decât se așteptase. În 2018, s-a turnat fundația, apoi lucrările au fost sistate din cauza unor probleme cu constructorul. Atelierul a fost gata în octombrie 2020.

    exterior atelier ceramica
    Atelierul se află într-un cadru natural de poveste. Foto: arh. Radu Gâdiuță și arh. Dragoș Dordea

    Cadrul natural a contat mult în alegerea locului pentru atelier

    Irina a descoperit Valea Doftanei în urmă cu mulți ani, în timpul escapadelor de weekend în care încerca să fugă de aglomerația din Capitală. Când a apărut ideea proiectului „Îngeri și Zmei”, gândul i-a zburat rapid către această zonă. A început să caute terenuri și la scurt timp a găsit locul ideal pentru planurile ei, în satul Șotrile (Prahova). Terenul are un platou pe care a construit atelierul de ceramică, un mic deal de pe culmea căruia vede în zare barajul Paltinu și o vale cu pomi fructiferi. La limita terenului, Irina a plantat câțiva brazi, un pin și un larice. Aceștia sunt „zmeii” care „păzesc” granița de est a terenului. Chiar dacă este situat la drumul principal, locul are o intimidate a lui, nelăsându-se descoperit de trecători mai mult decât trebuie.

    Atelier ceraamica Prahova
    Interiorul și exteriorul comunică prin intermediul ferestrelor generoase. Foto: arh. Radu Gâdiuță și arh. Dragoș Dordea

    Arhitectura, influențată de stilul minimalist scandinav

    Arhitectura atelierului este inspirată de construcțiile din nordul Europei. Arhitectul Radu Gâdiuță a coordonat proiectul și a avut grijă să transpună în realitate brieful detaliat pe care i l-a dat Irina. Principala cerință a fost ca spațiul să fie prevăzut cu multe ferestre. Irina spune că lumina naturală o ajută semnificativ în procesul de creație și de producție a pieselor sale. A insistat, așadar, ca atelierul să fie prevăzut cu o suprafață vitrată generoasă. Structura de rezistență a clădirii este construită din lemn lamelar, tip Glulam, pereții exteriori sunt făcuți din panouri sandwich, gri antracit, iar acoperișul este din tablă de la Wetterbest. Pardoseala atelierului este acoperită cu rășină epoxidică, finisaj potrivit într-un asemenea spațiu pentru că nu este greu de întreținut.

    Irina spune că e important ca spațiul în care lucrezi trebuie să te reprezinte. Foto: Irina Amza

    Layout-ul interior, gândit încă din faza de proiect

    Irina și-a imaginat de la început fluxurile care vor apărea în atelier, în timpul procesului de producție ceramică. Iar Radu a compartimentat spațiul ținând cont de nevoile aferente fiecărei etape. Din momentul finalizării clădirii și până la darea ei în funcțiune, toate utilajele, spațiile de depozitare și spațiile de lucru au fost așezate la locul gândit încă din faza de proiect. În timpul verii, Irina își petrece cea mai mare parte a timpului la Șotrile, așa că a fost nevoie și de amenajarea unei zone de odihnă. Aceasta se află la etaj și se delimitează de restul spațiului printr-o rețea creată din coardă elastică, fixată în grinzile din lemn prin șuruburi și carabine. În felul acesta, spațiul pare fluid și poate fi perceput în întregime. Accesul la mansardă se face printr-o scară metalică, în spirală, cumpărată de la Hornbach.

    interior atelier ceramică
    Atelierul este prevăzut și cu zonă de odihnă, la mansardă. Foto: arh. Radu Gâdiuță și arh. Dragoș Dordea

    Pe lângă zona principală de lucru, la parter mai există două încăperi: una dedicată depozitării materialelor și uneltelor de mari dimensiuni și un spațiu sanitar. Clădirea beneficiază și de o terasă care comunică cu atelierul printr-un spațiu vitrat generos.

    Bugetul pentru finalizarea proiectului, cu mult depășit

    Atelierul din Șotrile are o suprafață de 66 metri pătrați și o înălțime de șase metri. Interiorul este izolat cu vată minerală de zece centimetri grosime, iar pereții sunt placați cu două rânduri de rigips. Eficientizarea resurselor a fost un aspect la care Irina a ținut în mod deosebit. În luna mai 2022, a instalat și un sistem de panouri fotovoltaice cu intenția de a mai reduce consumul de energie electrică. Din punct de vedere al utilităților, comuna Șotrile este branșată la sistemul public de distribuție de apă curentă. Nu există, în schimb, canalizare. Atelierul de ceramică dispune de o ministație de epurare. Există și un bazin colector pentru apa de pe teren, rezultată în urma ploilor sau a dezghețului. Și folosește apa adunată în acest mod pentru udarea livezii.

    Cireșul moștenit odată cu achiziționarea terenului este unul dintre cei mai bătrâni pomi de pe proprietate. Foto: Irina Amza

    Fondurile obținute de la AFIR (Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale) au venit în două tranșe. Într-o primă fază, Irina a investit 47.000 euro pentru construirea atelierului și începerea producției. Alți 6.000 euro i-a primit după evaluarea finală a proiectului, la sfârșitul anului 2021. Bugetul a fost însă cu mult depășit, din cauza sincopelor care au apărut în perioada construirii atelierului și a modificării prețurilor în piață, atât a materialelor de construcție, cât și a manoperei.

    Irina se ocupă singură de toată activitatea atelierului

    Irina își petrece cea mai mare parte a anului la Șotrile. Iarna, când încep vânturile puternice, e nevoită să stea mai mult timp în București. Lucrează singură în atelier și deși are un volum mare de muncă, preferă să lase lucrurile așa. Vrea să rămână un atelier care creează serii mici de design, decât unul care pune accent pe cantitate. Spune că nu ar putea să funcționeze fără disciplină și fără o bună organizare, care înseamnă că începe ziua de lucru dimineața, la ora șapte și o încheie seara, în jur de ora opt.

    farfurii portelan
    Piesele create de Irina pun mare accent pe funcționalitate. Foto: Irina Amza

    „Îmi place să spun că în acest domeniu, cel al ceramicii, nu îți ajung zece vieți pentru a-i descoperi toate valențele. Sunt foarte multe materiale cu care poți lucra, multe tehnici și tot atât de multe utilaje sau unelte ajutătoare. Important este să îți găsești modul propriu de lucru, să-ți apropii tehnica sau tehnicile potrivite personalității tale și apoi să exersezi, să studiezi și să aprofundezi în fiecare zi spre a fi mai bun, de fiecare dată”, spune Irina.

    Obiectele semnate „Îngeri și Zmei” sunt, în primul rând, funcționale

    Natura și miturile arhetipale sunt cele mai puternice surse de inspirație în crearea pieselor semnate „Îngeri și Zmei”. Irina spune că este obligatoriu să ai o educație estetică solidă ca să poți trece prin propriul filtru toate experiențele, atât cele de zi cu zi, dar mai ales cele extraordinare. E de părere că tot ceea ce înmagazinezi sau ai înmagazinat ca imagine, text, sunet, din copilărie și până la maturitate, poate fi sursă de inspirație prin aplicarea propriilor criterii valorice. Piesele realizate în atelierul de la Șotrile iau în considerare aspectul funcțional, și abia apoi partea decorativă. Pe lângă obiectele utilitare, Irina a început să creeze și colecții de bijuterii, sau cum le numește ea, mici obiecte decorative de purtat.

    Irina a participat, în luna mai, la AUTOR, târg de bijuterie contemporană. Foto: Irina Amza

    „Îmi place mult să lucrez cu porțelanul. Este un material versatil, rezistent, greu de îmblânzit, dar care îți oferă satisfacții maxime, după ce ajungi să-l cunoști. Chiar dacă folosesc tehnica de turnare în matrițe, în cele mai multe cazuri, modul cum folosesc diferite mase de porțelan colorate sau modul de decorare și bineînțeles forma obiectelor dată de proiectarea în detaliu a matrițelor după schițe și design propriu, toate aceste aspecte însumate conduc către obținerea unor obiecte unice”, spune Irina.

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    ULTIMELE ARTICOLE
    icon

    O artistă și-a construit atelierul de ceramică pitit printre dealuri, cu vede...